Ademhalen zonder nadenken

Door Redactie Runner's World | 28 september 2012

Zo simpel is dat nog niet. Vooral de eerste kilometers zijn het moment waarop je bewust bezig bent met ademhalen. Probeer jezelf aan te leren dit niet te doen.

Ademnood
Zonder zuurstof kun je niet. Dat is zo klaar als een klontje. Hardlopen vereist natuurlijk nog meer zuurstof, dan als je rustig op de bank zit. De logische verklaring hiervoor: je lichaam moet harder werken.

In harmonie
Tijdens het lopen worden de ademhalingsspieren, been- en armspieren en het hart flink aan het werk gezet. Het beste is als dit in harmonie gaat. Maar dat blijkt moeilijk.

Stop
Het belangrijkste om te weten is dat je niet moet forceren. Iedereen kent theorieën wel als ‘één ademhaling per twee passen’. Het beste is om daar snel mee te stoppen omdat het een averechts effect heeft.

Diep inademen
Ben je al even onderweg, dan gaat het ademhalen automatisch. Het gaat in een vloeiende beweging en daardoor wordt gaat het gemakkelijker. Er wordt beweerd dat het goed is om af en toe flink diep in de ademen. Door meer zuurstof naar binnen te zuigen, zou ook het zuurstofniveau in het bloed stijgen. Maar je bloed is al bijna voor honderd procent verzadigd met zuurstof.

Verzuring
Tijdens hardlopen werkt het contraproductief om vaak diep adem te halen, omdat het middenrif en andere ademhalingsspieren worden aangesproken en die vragen dan om meer zuurstof. Zuurstof die in dat geval niet naar de beenspieren kan. De bekende vicieuze cirkel.

Conclusie: laat het lichaam het zelf uitzoeken en ga lekker lopen.

Deel dit artikel

GERELATEERD

Redactie Runner's World

Runner's World is hét meest gelezen hardloopblad ter wereld. Lees Runner's World en je loopt altijd voorop met de nieuwste apps, mooiste verhalen en opmerkelijkste trends.