hardlopen schema runnersweb runners world runnersworld

De tijdloop

Door Redactie Runner's World | 23 november 2012

Niet alleen wielrenners kennen de individuele tijdrit. Ook lopers zouden die af en toe kunnen doen. Noem het dan wel tijdloop.

Zo gauw je gaat hardlopen, vragen sportieve mensen om je heen weleens hoe lang jij nu wel (of niet) over een kilometer doet. Oké, het is geen levensvraag, maar toch. Veel lopers weten al redelijk goed wat hun tempo per kilometer is, want veel trainingsschema’s werken daarmee. Wil je zelf ook weleens weten wat je snelheid in kilometers per uur is? Plan dan een tijdloop.

Om te weten te komen hoe snel je precies loopt, ga je naar de dichtstbijzijnde atletiekbaan. Loop daar na een soepele warming-up tweeëneenhalf rondje en je weet na die 1000 meter precies wat je op de kilometer kunt. Ga niet voluit, het is geen wedstrijd. Zet even lekker aan, zonder helemaal kapot te gaan. Zo weet je hoe je ervoor staat. Onthoud die tijd en test na verloop van een maand of drie hoe je je hebt verbeterd.

In veel trainingsprogramma's wordt je beste tijd in een wedstrijd over 5 en 10 kilometer als richtlijn gebruikt, en met name de daarvan afgeleide kilometertijden. Bereken daarom de gemiddelde kilometertijden die je in die wedstrijden klokte. Het is handig als je die steeds paraat hebt. In veel trainingsschema's staat dan dat je de kilometers (bijvoorbeeld) moet lopen in de snelheid van je 5-kilometerwedstrijd, of een bepaald aantal seconden sneller of langzamer.

Deel dit artikel

GERELATEERD

Redactie Runner's World

Runner's World is hét meest gelezen hardloopblad ter wereld. Lees Runner's World en je loopt altijd voorop met de nieuwste apps, mooiste verhalen en opmerkelijkste trends.