Eiwitrijke voeding

Een gezond gewicht zorgt ervoor dat je je energieker voelt en lekkerder in je vel zit. Goede redenen om op gewicht te blijven.

Sport én voeding
Een gezond gewicht bereik je niet alleen maar door te sporten. Juist voeding is van essentieel belang. Het mes snijdt aan twee kanten: je verbruikt energie door te sporten en je hebt minder energie inname door een evenwichtig voedingspatroon.

In balans
Voor de energiebalans maakt het niet uit of je al je energie haalt uit vet, eiwitten of koolhydraten. Maar als hardloper is het belangrijk dat je die drie voedingsstoffen in de juiste verhoudingen binnenkrijgt.

Betere verbranding
Hoewel een gram eiwit net zo veel energie bevat als een gram koolhydraten (vier calorieën per gram) lijken eiwitrijke diëten tot meer gewichtsverlies te leiden dan koolhydraatrijke diëten. Dit komt doordat je met een eiwitrijk dieet minder vocht vasthoudt. Eiwitrijke producten zorgen voor een betere verbranding, geven het gevoel dat je langer vol zit, en het zorgt voor behoud van de spiermassa.

Vaarwel intensieve training
Voor een fanatieke (duur)sporter zijn eiwitrijke diëten minder geschikt. Je hebt geen behoorlijke hoeveelheid koolhydraten nodig voor intensieve inspanning.
Maar heb je een tekort aan koolhydraten, dan kun je intensieve trainingen wel vergeten. Met alleen rustige duurloopjes verbrand je een stuk minder energie.
Bovendien functioneren je hersenen alleen op glucose, en zijn koolhydraten en vetten (en eiwitten) nodig voor je weerstand en spierbehoud.

 


Advertentie
Advertentie

volg ons