Hoe kan ik het beste rekken?

Door Redactie Runner's World | 28 november 2012

Rond het onderwerp rekken heerst veel onduidelijkheid, maar ervaren atleten weten wel beter. Doen!

Echt rekken, het op lengte brengen én ontspannen van je spieren, doe je na je training en niet ervoor. Doe je dat laatste juist wel, dan loop je de kans dat die spieren niet de goede lengte hebben om optimaal te bewegen. Alleen stijve, verkorte spieren kun je vooraf even rustig op de goede lengte brengen. Rek je je spieren echter vooraf te intensief, dan ontstaat er té veel bewegingsvrijheid rond je gewrichten en kun je niet meer strak en snel lopen.

Als je eenmaal gelopen hebt, moeten die aangespannen en soms verkorte spieren wel even aan de bak. Rek vooral je kuiten en je bovenbeenspieren (hamstrings en quadriceps). Doe dat door ze te strekken en dat - tegen de pijngrens aan – zo’n vijftien tot twintig seconden vast te houden. Dan heb je de volgende keer weer prima spiertjes tot je beschikking.

Je kunt je spieren door andere sporten en bewegingen ook op lengte brengen. Zo bereik je een goede afwisseling en belasting. Laat je in een fitnesscentrum informeren over de meest geschikte apparaten en bijbehorende oefeningen voor de spieren die voor jou van belang zijn. Je kunt dan natuurlijk ook in een moeite door, met wat extra inspanningen, je bovenlichaam versterken.






Deel dit artikel

GERELATEERD

Redactie Runner's World

Runner's World is hét meest gelezen hardloopblad ter wereld. Lees Runner's World en je loopt altijd voorop met de nieuwste apps, mooiste verhalen en opmerkelijkste trends.