Verbeter je looptechniek

Door Redactie Runner's World | 29 november 2012
hardlopen schema hardloopschoen hardloopschoenen runnersweb runners world runnersworld halve marathon beginners beginnen hardloopschema trainingsschema hardloopblessure hardloopkleding enkel enkels voet voeten knie knieen heup heupen blessure blessures pijn kuiten kuit hardlooptips training tips trainingstips

Je looptechniek kun je bijna vergelijken met je vingerafdruk. Daar ben je mee geboren, maar toch kun je aan je loophouding nog wel iets aan verbeteren.

Zonder jarenlange training bij een goed opgeleide trainer, moet je van een verbetering van je looptechniek niet heel veel voorstellen. Toch zijn er wel een paar tips waar je je voordeel mee kunt doen.
> Maak je onderweg zo groot mogelijk en loop met je borst vooruit. Leun niet voorover.
> Voorkom dat je steeds naar de grond voor je kijkt, maar richt je ogen verder naar voren. Fixeer je blik steeds op zo’n vijftien meter voor je.
> Je zou denken dat je sneller gaat lopen als je paslengte groter wordt. Lopers die geforceerd hun passen vergroten, lopen echter tegen problemen op. Grotere passen maak je wel als je tegelijkertijd ook veel sterker wordt, maar dat is niet zo eenvoudig te realiseren. Het is slimmer om je paslengte te verkorten en de pasfrequentie te vergroten. Ideaal is 180 passen per minuut. Daarbij verminder je ook nog eens de klappen van de landing op je lichaam, zodat je blessures voorkomt.
> Loop ook eens heuvelop, verkort je pas en laat je armen harder werken. Probeer niet om je vaste tempo te handhaven, maar wel de fysieke inspanning die je gewend bent.
> Loop geconcentreerd en gecontroleerd heuvelaf. Je maakt met gemak langere passen, maar probeer die te beperken en let daarbij vooral op je techniek.


Deel dit artikel

Redactie Runner's World

Runner's World is hét meest gelezen hardloopblad ter wereld. Lees Runner's World en je loopt altijd voorop met de nieuwste apps, mooiste verhalen en opmerkelijkste trends.