Waar moeten zwaardere lopers op letten?

Door Redactie Runner's World | 20 april 2011
hardlopen schema hardloopschoen hardloopschoenen runnersweb runners world runnersworld halve marathon beginners beginnen hardloopschema trainingsschema hardloopblessure hardloopkleding enkel enkels voet voeten knie knieen heup heupen blessure blessures pijn kuiten kuit hardlooptips training tips trainingstips hartslagmeter

Hoe zwaarder je bent, des te meer energie je verliest tijdens het lopen. Lopers met overgewicht hebben dan ook extra aandacht en advies nodig. Ze hebben niet alleen een grotere kans op uitdroging dan lichtere lopers, maar moeten ook beter letten op hun schoeisel. De zwaardere loper heeft bovendien eerder last van allerlei vervelende blessures. Des te meer reden om door te zetten en tegelijk af te vallen.

Aandachtspunten:
> Wees extra voorzichtig met afstand en intensiteit. Als je veel gewicht met je meezeult, kan een overdreven inspanning of afstand als snel leiden tot overtraining.

> Zwaardere lopers moeten vaak meer drinken omdat ze geneigd zijn veel te transpireren. Dit is uiteraard vooral belangrijk tijdens warme dagen.

> Let op de staat van je loopschoenen. Zwaardere lopers zijn extra gebaat bij een goede demping en ondersteuning. Bovendien zijn ze sneller aan nieuwe schoenen toe.

> Zwaardere lopers hebben soms last van huidplooien die tijdens het lopen langs elkaar schuren. Hierdoor wordt de huid op die plaatsen schraal. Gebruik bodyglide of vaseline bij langere loopsessies.

> Draag functionele en comfortabele loopkleding die niet knelt. Ambitie begint niet met het kopen van te strakke kleding. Ambitie begint bij de eerste looppas.

[20 april 2011]
Runner's World

Deel dit artikel

GERELATEERD

Redactie Runner's World

Runner's World is hét meest gelezen hardloopblad ter wereld. Lees Runner's World en je loopt altijd voorop met de nieuwste apps, mooiste verhalen en opmerkelijkste trends.