Hardloopschema De veldloop

Schema: veldlooptraining

Onderstaand programma omvat drie dagen gericht trainen en daarna een wedstrijd. Dit programma is gebaseerd op de Engelse methode van de beroemde atletiektrainer Harry Wilson. De Engelsen bouwen de kilometeromvang vrij snel op en handhaven daarna gedurende een langere periode hetzelfde totaal. Bijvoorbeeld: twee weken van dertig kilometer, twee weken van veertig kilometer en dan acht weken van vijftig tot zestig kilometer. Als de belangrijkste wedstrijden naderen, gaan ze weer terug naar veertig tot 45 kilometer. Voor de recreatieve loper, voor wie dit programma geschreven is, is een lager aantal kilometers echter voldoende.

Stel met behulp van de online loopcoach jouw persoonlijk hardloopschema samen!

Dag Activiteit
1 Duurloop van 5 kilometer in een redelijk tempo, over landwegen en door karrensporen.
2 Actieve rust (rekken en loslopen).
3 Minutenlopen, totale afstand 3000 meter, met of zonder heuvels. Voorbeeld: 4 x 3 minuten, met tussendoor twee minuten doordraven.
4 Actieve rust.
5 Duurloop van 5 kilometer over geaccidenteerd terrein in redelijk tempo.
6 Actieve rust.
7 Wedstrijd of korte en snelle tempoloop in bos, heuvels of duinen.

Lees hier alles over de voordelen van het veldlopen en de uitvoering van de training.

Aanmelden nieuwsbrief

E-mailadres *
Ja, ik ontvang graag de gratis Runner's World nieuwsbrief.
Runner's World Augustus 2014

Deze maand in Runner's World:

Bekijk de inhoud