Basisprincipes

Van onze ouders hebben we feitelijk leren wandelen en niet leren (hard)lopen. De meeste lopers zijn dan ook ooit 'ongeschoold' begonnen met trainen. Daarom zijn op deze pagina's een aantal basisprincipes van de trainingsleer op een rijtje gezet. Zo heb je de mogelijkheid alsnog een stuk theorie op te doen.

Trainingsleer

Laat de motor goed warmlopen

Het doel van een warming-up is het lichaam en de geest goed voor te bereiden op het leveren van een optimale prestatie, gevolgd door een spoedig herstel, en met een minimale kans op blessures.

Variaties in uw duurloop

De vraag hoe lang en hoe hard er gelopen moet worden om de gewenste prestatieverbetering te krijgen, is even oud als de looptraining zelf. Veel lopers kennen een vast rondje en lopen daar met veel plezier al jaren hun duurloopje. Hou je van meer afwisseling, van een pittige training met daarna extra rust, lees dan dit artikel. Alle mogelijke varianten van de duurloop worden hier besproken, alsook de effecten en de volgorde waarin ze dienen te worden afgewerkt.

Intervaltrainingen

Zoals bekend vormen lange rustige duurlopen belangrijke onderdelen van het trainingsschema. Maar wie uit is op prestatieverbetering, zal zich ook moeten onderwerpen aan 'harde' intervaltrainingen. Lopers van elk niveau zullen, ongeacht het feit of ze de tien kilometer in 36, 45 of 54 minuten afleggen, hun persoonlijke records breken na het doen van harde trainingen met wisselende snelheid.

Hartslagmeter

Toverinstrument of niet? Lees onze inleidingen voor beginners en gevorderden.

Looptechniek

De looptechniek van de meeste lopers valt nog flink te verbeteren, ongeacht het prestatieniveau dat men heeft bereikt. Een goede looptechniek garandeert een economisch bewegingsverloop, en is daarom van aanzienlijke betekenis voor je prestatie.

Hoewel iedere loper de loopbeweging anders uitvoert, is de uitvoering van de looptechniek in principe voor iedereen gelijk. Om te komen tot verbetering van je looptechniek, is het belangrijk dat je je bewust bent van je technische tekortkomingen, en dat je vervolgens in staat bent hierin verbetering aan te brengen. Adviezen van iemand die je kan observeren zijn hierbij onontbeerlijk.

Maar zelfbewustzijn en goede adviezen zijn niet voldoende om een betere looptechniek te krijgen. Er is ook een aantal fysieke randvoorwaarden, waar degene die een efficientere looptechniek wil verkrijgen aan moet voldoen. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Om duidelijk te maken hoe een loopbeweging goed wordt uitgevoerd, is het hele bewegingsverloop gedetailleerd beschreven en voorzien van foto’s.

In het Loop ABC zijn oefeningen uitgewerkt waarmee je tekortkomingen in je techniek kunt corrigeren.

Advertentie
Advertentie

volg ons