Ideale gewicht

Door Redactie Runner's World | 5 mei 2009

Het ideale gewicht krijg je hier niet direct voorgeschoteld. Indirect wel. Dankzij de Body Mass Index (BMI), ook Quetelet Index, is er een eenvoudige en algemeen aanvaarde methode om je ideale gewicht te bepalen. Je gewicht en lengte worden hierbij vergeleken en uitgedrukt in een waarde die meer of minder gezond is. De methode kan door zowel mannen als vrouwen van iedere leeftijd gebruikt worden. Op simpele wijze kan je hieronder je persoonlijke waarde berekenen.

Ideale gewicht (BMI)

Wat is jouw ideale gewicht

BMI categorieën

  • onder 18,5 betekent ondergewicht

  • 18,5-25 is een gezond gewicht

  • 25-30 is overgewicht

  • boven de 30 betekent obesitas

  • In beide laatste gevallen heb je meer kans op hartklachten, diabetes en andere ziekten.

    Kom je na de eerste berekening niet tot de gewenste uitslag, vul dan net zo lang een ander gewicht in totdat u binnen de bovenbeschreven grenzen (18,5 en 25) komt. Dat is dus je ideale gewicht.

    Te laag is ook niet goed!

    Uit onderzoek is gebleken dat mensen die te zwaar zijn en door bewegen en dieet afvallen, de kans op het krijgen van hartklachten, diabetes en andere ziektes aanmerkelijk verkleinen. Regelmatig lopen is de beste manier om af te vallen of op je ideale gewicht te blijven.
    Per kilometer verbruik je ongeveer 85 calorieën. Door langdurig en niet te snel te lopen verbruik je een hoger percentage vetcalorieën en 'leert' je lichaam efficiënter vet te verbranden, waardoor je uithoudingsvermogen toeneemt. Korter maar sneller lopen heeft tot gevolg dat je per minuut meer calorieën verbrandt waardoor je gewicht, inclusief vet, kwijtraakt.

    Door sneller lopen verbrand je, al nadat je gestopt bent, ook nog calorieën. Het is daarom een goed idee om beide manieren van trainen in je trainingsschema op te nemen.

    Bron: Wereld Kanker Onderzoek Fonds Bron: Wereld Kanker Onderzoek Fonds

    Deel dit artikel

    Redactie Runner's World

    Runner's World is hét meest gelezen hardloopblad ter wereld. Lees Runner's World en je loopt altijd voorop met de nieuwste apps, mooiste verhalen en opmerkelijkste trends.

    Aanmelden nieuwsbrief

    E-mailadres *
    Ja, ik ontvang graag de gratis Runner's World nieuwsbrief.
    Runner's World December 2014

    Deze maand in Runner's World:

    Bekijk de inhoud