Marathon

De marathon vindt zijn oorsprong in 490 voor Christus en is nog steeds razend populair. Om een marathon te lopen moet je goed voorbereid zijn. Daarom geven wij je diverse tips die je voorafgaand, tijdens en na het lopen van de 42.195 meter kunt gebruiken. Ook vind je hier de marathonkalender van dit jaar.




Marathongeboden

Wij proberen geen dominee te zijn of het vingertje te heffen. Toch kunnen wij - en vooral jij - niet heen om onze elf marathongeboden.

Immuunsysteem

Wie zich voorbereidt op een marathon zal een enorme toename in het prestatievermogen constateren. Vooral het uithoudingsvermogen wordt verhoogd. Dit gaat samen met de toegenomen trainingsinspanningen. Maar, een grotere kilometeromvang betekent ook dat je vaker last hebt van vermoeidheid of zelfs van problemen met de gezondheid. Wij gaan hier dieper in op de wijze waarop je jezelf intensief op de marathon kunt voorbereiden én tegelijkertijd vermoeidheid en problemen met het immuunsysteem kunt voorkomen.

Overtraining

Over het algemeen kan een mens, en een marathonloper in het bijzonder, veel arbeid verzetten. Maar niemand is onbeperkt belastbaar. Indien je in training bent voor de marathon en het idee hebt dat je op de grens van het toelaatbare balanceert, controleer dan of je niet overtraind bent.

Trainingsfrequentie

Afhankelijk van de tijd die je ter beschikking staat, kan je kiezen voor een aantal trainingen waarmee je jouw marathon wil voorbereiden. Kies voor een trainingsfrequentie van 3, 5 of 7 trainingen per week.

Marathonschema's

Alle voornoemde artikelen bevatten belangrijke wetenswaardigheden voor wie zich wil onderwerpen aan een marathonschema. Wie voldoende kennis tot zich heeft genomen en tot actie wil overgaan, klikt hier voor de marathonschema's.

Herstelprogramma na de marathon

Het klinkt misschien vreemd, maar de meeste lopers zien net zo op tegen de periode na de marathon als tegen de race zelf. En natuurlijk zorgt de inspanning ervoor dat men, zowel mentaal als lichamelijk, een tijd gevloerd is. Maar er is een alternatief. Wat te denken van een herstelprogramma waarin veel rust genomen wordt, dat gevarieerd is en waardoor je na een maand weer helemaal in vorm bent?

Marathonkalender

Onze internationale, in Runner's World gepubliceerde marathonkalender biedt voor elk wat wils en bevat een uitgebreide selectie van marathons die ieder jaar wereldwijd worden georganiseerd.

Advertentie
Advertentie

volg ons