Het belang van herstel voor de hardloper

Neem je de rustdagen in je trainingsplan serieus, dan loop je op je best als het er echt toe doet.

dinsdag, 27 oktober 2015, 14:05
Het belang van herstel voor de hardloper

Herstel is een belangrijk – maar vaak verwaarloosd – deel van het trainingsproces. Neem je de rustdagen in je trainingsplan serieus, dan loop je op je best als het er echt toe doet.

Jaren onderzoek toont overtuigend aan dat een vrije hardloopdag niet slecht is voor je fitheid. Waarschijnlijk is het tegendeel waar. Er is pas sprake van detraining – het afnemen van fitheid en prestatie als je stopt met trainen – als je meer dan twee weken vrij neemt. Onvoldoende herstel zal uiteindelijk ook een negatief effect hebben. Aangezien de meeste blessures ontstaan door overbelasting, kan een dag met rust, crosstraining, of een rustig loopje voorkomen dat je er drie of vier weken helemaal uitligt omdat je geblesseerd bent geraakt.
Na een periode van zware trainingsarbeid krijgt je lichaam door rust de ruimte om zich aan te passen en te verbeteren. Elke zeven tot veertien dagen een loopvrije dag zal je voorraden glycogeen aanvullen en je vermoeidheid bestrijden. En als je dat herstel meteen na een zware training of een wedstrijd een duwtje in de rug geef, kan je het proces beduidend versnellen.

Tekenen van gebrek aan herstel
Wie de lichaamssignalen bij behoefte aan herstel negeert, loopt een verhoogd risico op overtraindheid of blessures. Deze signalen zijn bijvoorbeeld een plotseling gewichtsverlies, een hogere rusthartslag, onrustige slaap of slaapgebrek, uitdroging, weinig energie, somberheid, ziekte, pijn of irritatie en slecht verlopende trainingen.
Als je last hebt van deze verschijnselen, kijk dan kritisch naar je trainingen en zorg voor een rustige of vrije dag. Als je niet weet wat je moet doen op je hersteldag, volg dan onze richtlijnen om je te helpen de rust te krijgen die je nodig hebt om het meeste uit je zware trainingen te halen.

Postmarathon herstel
Het lopen van een marathon eist een hoge tol van lichaam en geest. Dat wordt door de meeste lopers onderschat, en dat is een grote fout. Herstel is niet iets dat zomaar gebeurt als je op de bank gaat liggen. Je moet het heel zorgvuldig voor elkaar zien te krijgen, vooral als je van plan bent om snel na de wedstrijd weer kwalitatief te gaan trainen.
Je zou denken dat hardlopers het heerlijk vinden om een aantal weken rustig aan te doen na een zware wedstrijd. Maar degenen die gedijen op een schema, met regelmatige trainingen, raken vaak helemaal van de leg in een periode zonder trainingsschema. Door middel van een gestructureerde aanpak voorkom je een te snelle herstart en krijgt je lichaam, en je geest, voldoende ruimte voor herstel.