On & On & On

In fel zonlicht presenteerde On vorige week haar nieuwe schoenencollectie, terwijl verderop de atletiekwereld in brand stond.

donderdag, 16 maart 2017, 14:30
On & On & On

Het was een zware week voor de sport, en met name voor de atletiek.

Is Sir Bradley Wiggins al van zijn voetstuk gevallen? En koestert Mohamed Muktar Jama Farah nog steeds diezelfde Britse eretitel? Zit de FBI nog achter succescoach Alberto Salazar aan? Het was me het weekje wel.

Salazar is de architect van een fors palet olympische medailles, die echter beklad lijken met aan doping gerelateerd gesjoemel. In zijn val wordt ook het graf gegraven van veelvoudig Olympisch en wereldkampioen Mo Farah. En dan hebben we het wel eventjes over de huidige koning van de lange afstand en troonopvolger van Haile Gebrselassie en Kenenisa Bekele.

Verder was daar ook nog ineens de voormalige publiekslieveling Frankie Fredericks (wie kent nog zijn waanzinnige wereldrecord op 200 meter indoor in Liévin?), die zich als IOC-lid zou hebben laten omkopen.

Twee uur
Alsof dat allemaal nog niet genoeg was, brak er een publiciteitsoorlog los rond de barrière van 2 uur op de marathon. Een verhaal dat sterk lijkt op het doorbreken van de grens van 4 minuten op de mijl, lange tijd een onvoorstelbaar geacht fysiek feit, dat dik zestig jaar geleden ook veel meer dan alleen de sportwereld beroerde.

Adidas was de eerste met hun sub-2-schoen, Nike volgde luttele dagen later met een vergelijkbaar verhaal. Wint een atleet of een schoen? Het was dus even omschakelen naar het lenteachtige decor op Mallorca, waar On ver weg van al dit publicitaire geweld haar eigen verhaal deed.

Verademing
Daarbij was het een verademing om te luisteren naar een topman van dit jonge schoenenmerk, Olivier Bernhard, die nog bijna tranen in zijn ogen krijgt als hij zijn gasten op een atletiekbaan zich uit de naad ziet lopen tijdens een estafette over zeven rondjes (14 x 200 meter).

De man die de finesses van de opmerkelijke On-zool bedenkt, is en blijft in zijn hart vooral sporter. En nog een beetje (veel) triatleet. Die nauwgezet en gedisciplineerd duizenden uren training afwerkte, omdat hij nu eenmaal van d(i)e sport houdt en ook om het hoogste doel uit zijn lichaam te persen.

Olivier Bernhard (On)

In het geval van de Zwitser: winst in de triatlon van Almere (1994), 4 Ironman-overwinningen in Zwitserland, een vijfde plaats bij de Ironman op Hawaï en bovendien twee wereldtitels op de duatlon (1998-1999).

Zijn gasten, een schare winkeliers en media uit half Europa, hadden hem een dag eerder al nauwlettend gevolgd bij een eenvoudige clinic loopscholing, waarbij Bernhard instructies gaf alsof hij ons een voor een opnieuw wilde leren hardlopen.

Bedrog
Je proefde aan alles dat de Zwitserse zakenman nog de pure sportieve geest uitademt en bidt bijna voor hem dat ook hij niet verstrikt raakt in het mondiale web van hogere sportieve belangen, waarbij geld en bedrog de boventoon voeren.

Zo liet hij het strooien van cijfers uit de markt over aan zijn collega Casper Coppetti. Als je dan niet oppast, verdwijnt alle liefde voor de kwaliteiten van een schoen weer achter een mistgordijn van verkoopcijfers.

Enkele opmerkelijke cijfers, gepresenteerd door On en vooral bedoeld voor de aanwezige detaillisten wier nering onder druk staat door de groei van internetverkopen, luidden als volgt:

  • 19 van de aanwezige winkeliers hadden een jaar met winst achter de rug, 5 zonder.
  • In de Verenigde Staten (VS) sloot afgelopen jaar 2 procent van de speciaalzaken de deuren.
  • De gemiddelde verkoopprijs van een paar loopschoenen in Nederlandse speciaalzaken is 140 euro, 10 euro meer dan in Frankrijk en Duitsland.
  • De best verkochte schoen in de VS is de Brooks Ghost 9 (speciaalzaken, januari 2017).
  • Van nagenoeg elk model worden in de VS meer vrouwen- dan mannenschoenen verkocht.
  • Brooks verkoopt in de VS bijna twee keer zoveel schoenen als de nummer 2, Saucony.
  • On is de nummer 2 in Zwitserland (na Asics) en doet het ook al heel goed in Duitsland.
  • De topper is het model On Cloud, die vooral als casual schoen wordt verkocht.
  • On doet niet aan kortingen.
  • Schoenenprijzen zullen de komende twee jaar omhoog gaan door de lage dollarkoers.

 

Gezin
Basiskennis voor detaillisten en een mooi begin voor onderlinge debatten over hoe de zaken kunnen worden verbeterd. Bernhard gaf daarbij eerlijk toe dat hij evengoed het enorme bedrag dat deze samenkomst op een luxe landgoed kostte in zijn eigen zakken of die van zijn gezin had kunnen stoppen. Toch omgeeft hij zich jaarlijks liever met vakmensen uit de loopsport om een verbaal robbertje te vechten tussen het vele sporten door.

Nog nooit maakte ik tijdens een dergelijke bijeenkomst mee dat er in twee dagen acht verschillende sportieve programmapunten werden voorgeschoteld.

Chemie
Zo kwamen we van Bernhard ook te weten hoe hij worstelt met de zoektocht naar milieuvriendelijke alternatieven voor de chemische troep die resteert als loopschoenen aan het einde van hun latijn zijn. En dat hij de nieuwste technologieën, zoals 3D-printing, voorlopig maar even aan anderen als Adidas, New Balance en Nike overlaat, maar wel vermoedt dat we over tien à vijftien jaar op een heel andere manier (individuele, op maat gemaakte) schoenen aankopen.

OnInmiddels heeft het nog jonge merk, zelf in 2010 ontstaan na wat geëxperimenteer met stukjes tuinslang, een volwaardige collectie opgebouwd. Daarbij staat alleen de levensduur van de buitenzool weleens ter discussie.

De demping en veerkracht krijgen naast het lichte gewicht meestal wel veel lof toegezwaaid. Ook door het uitstekend functioneren van de hardere, elastische plaat bovenop de cilindervormige Clouds biedt On voor velen een prima schoen, met wel een fors prijskaartje. In de Zwitserse thuismarkt is de gemiddelde prijs voor loopschoenen dan ook zeker 10 euro hoger dan bij ons.

 

Bekijk hier de actuele collectie van On.