Duurzame hardloopschoenen

Jaarlijks worden er miljoenen hardloopschoenen geproduceerd die uiteindelijk, nadat ze vele wegen en bospaden gezien hebben, bij het grofvuil belanden. Heel duurzaam is dat niet. Jarenlang werd er geproduceerd zonder stil te staan bij de gevolgen voor de toekomst. Nu klimaatverandering, het verlies van biodiversiteit en het opraken van grondstoffen dichterbij komen, wordt het maken van duurzame keuzes belangrijker. Heb jij enig idee hoe duurzaam jouw hardloopschoenen zijn?

Schoenen kunnen een enorme impact hebben op het milieu. Niet alleen als gevolg van de productie, ook dankzij het transport en het uiteindelijke ontbinden van de schoenen op stortplaatsen. Dat schoenen uit veel verschillende materialen bestaan (leer, rubber, synthetische stoffen, katoen en lijm) maakt het recyclen van schoenen lastig.

Wat bedrijven doen

Grote sportmerken realiseren ook dat duurzaam produceren belangrijker wordt en werken hard aan hun groene imago. Er is steeds meer aandacht voor het gebruik van biologisch afbreekbare materialen en het terugdringen van chemische stoffen die een negatieve impact hebben op het milieu. Veel schoenenproducenten maken tegenwoordig bijvoorbeeld gebruik van gerecycled karton voor de productie van schoenendozen, maar dat is slechts een begin. Bij hardloopschoenen kunnen we daarnaast kijken naar het soort materiaal dat gebruikt wordt en de impact daarvan op het milieu. Is de schoen bijvoorbeeld gemaakt van biologisch katoen en de zool van gecertificeerd rubber? Onder wat voor arbeidsomstandigheden zijn de schoenen geproduceerd?

Rank a Brand

Veel transparantie op het gebied van duurzaamheid is er niet en het maken van een verantwoorde keuze kan daarom lastig zijn. De website Rank a Brand helpt consumenten bij het maken van een duurzame keuze door bedrijven één van de volgende vijf duurzaamheid-labels toe te kennen:

A Top merk: kopen!
B Goed op weg
C Redelijk op weg, kan beter
D Eerste mijlpalen bereikt, moet beter
E Hand nog even op de knip

Kleine stappen

De meeste grote sportmerken zijn beoordeeld met een D- of zelfs E-label. Zo scoren Adidas, Nike, Brooks en New Balance een D – wat betekent dat de eerste stappen richting een duurzamere productie zijn gezet, maar er tevens nog een heleboel stappen gemaakt kunnen worden. Van de grotere sportmerken scoort Puma volgens Rank a Brand het beste met een C-label. Dat zou dus de beste keuze zijn, maar ook bij dit merk is ruimte voor verbetering.

ASICS en Salomon scoren een E, wat grotendeels komt doordat de merken beperkte informatie verschaffen over het duurzaamheidsbeleid en dat is volgens Ype van Woersem, Coördinator Research & Communication bij Rank a Brand, geen goed teken. “Wanneer deze gegevens niet zijn vrijgegeven, betekent dat vaak dat de merken niet duurzaam bezig zijn. Bedrijven doen zich het liefst zo groen mogelijk voor en zullen hetgeen dat zij doen zo uitgebreid mogelijk omschrijven op hun website. Wij gaan er dus vanuit dat merken die niets online hebben staan, ook echt niets aan duurzaamheid doen.”

Duurzaam

De meeste grote merken zetten zich wel degelijk in om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, als we hun websites mogen geloven. Bij ieder merk vinden we een aparte duurzaamheidspagina waarin initiatieven en vorderingen keurig worden bijgehouden. Zo zet Adidas zich bijvoorbeeld in om een einde te maken aan de plasticvervuiling van de oceanen door nieuwe plasticmaterialen in het productieproces zoveel mogelijk te vermijden en plasticafval dat op stranden en in kustgebieden terechtkomt, op te vangen en te gebruiken voor de productie van schoenen. Een ander voorbeeld is de Flyknit-technologie van Nike, waarbij het bovenmateriaal van de schoen op microniveau wordt geweven, wat voor 60 procent minder restafval zorgt.

Cijfers

Rank a Brand checkt of merken hun toezeggingen ook waar maken. “Merken doen allerlei mooie claims, maar wij willen cijfers zien,” zegt Van Woersem, die consumenten waarschuwt voor ‘Green Washing’ – wanneer bedrijven een groener imago claimen te hebben dan daadwerkelijk het geval is. “Bedrijven doen zich regelmatig duurzamer voor dan ze daadwerkelijk zijn om consumenten een beter gevoel te geven over hun aankoop,” weet van Woersem.

Rank a Brand adviseert consumenten bij merken die een E-label scoren in ieder geval de hand op de knip te houden. “Misschien heb je het idee dat je als individuele consument niet het verschil kunt maken, maar met je aankopen beïnvloed je wel degelijk de markt. Zolang niet voldoende consumenten bedrijven afstraffen voor de manier waarop zij produceren, kunnen zij hiermee door blijven gaan,” legt van Woersem uit. “Andersom kun je de productie van duurzame bedrijven stimuleren en andere merken bewegen om meer stappen te ondernemen. Wanneer bedrijven merken dat consumenten duurzaamheid meenemen in hun keuze zullen zij hier eerder werk van maken.”

Let ook op de keuze die je maakt binnen een merk. Zo kan een bepaalde schoen of kledinglijn gemaakt zijn van duurzaam materiaal en de andere niet. Daarnaast adviseert van Woersem consumenten die graag duurzamere producten zien bedrijven een bericht te sturen met de vraag of het duurzamer kan. “Merken zijn gevoelig voor de mening van consumenten.”

En om te zorgen dat je oude hardloopschoenen niet onnodig op de vuilnisbelt belanden, kun je ze doneren aan een organisatie die deze gebruikte exemplaren inzamelt en naar derdewereldlanden verscheept, of doneer ze aan een organisatie zoals Fast Feet Grinded, die de materialen recycled en er onder meer sportvelden van maakt.

Tekst: Lysanne Wilkens