Vooruit met de Stryd

De berekening van de werkelijke arbeid die je onderweg verzet, levert intrigerende inkijkjes in je training op.

vrijdag, 19 mei 2017, 14:22
Vooruit met de Stryd

Hoe kan deze vermogensmeter je vooruit helpen?

Het is inmiddels alweer een jaar of twee dat je naast je hartslagmeter ook nog een ander apparaatje kunt gebruiken om je inspanningen goed bij te houden: de Stryd.

Natuurlijk kun jij met allerlei klokjes, apps en GPS goed in de gaten houden hoe snel je loopt en hoe ver. Toch is dit laatste systeem voor uiterst ambitieuze lopers onvoldoende om de trainingen nauwkeurig in te richten.

Sinds ruim veertig jaar is er dankzij de hartslagmeter een veel betere tool om de ware inspanningen van je lichaam te monitoren. De vermogensmeter Stryd voegt daar nog een extra interessante dimensie aan toe, die voor lopers een heel nieuwe wereld opent.

Overbodige kost, dat meten van je vermogen? Waarom zouden wielrenners dan met uiterste precisie de zwaarste cols in de Tour de France beklimmen op basis van de gemeten watts?

Hoe de vermogensmetingen van dit apparaat werken, hebben we hier al uitgebreid beschreven. Na de eerste generatie van de Stryd (Pioneer), met een borstband, testten we recent de tweede versie, een uiterst lichte, handige footpod.

 

Links de Stryd Pioneer, rechts de Stryd footpod

Deze sensor laat zich uiterst makkelijk opladen op een klein, fraai vormgegeven plateau en is zo licht, dat je er – aan de veters vastgemaakt – niet de minste hinder van ondervindt.

Veters
We testten de Stryd-sensor samen met ultraloper Wolter de Lange. Beide hadden we het idee dat we extra goed op de Stryd moesten letten, als deze niet aan de veters was vastgebonden. De erg kleine, zwarte sensor zou gemakkelijk kunnen verdwijnen in een volle la of bak met schoenen. Gelukkig liep dat tot nu toe goed af.

De extra attractie van onze test, ten opzichte van de vorige, zat hem in een Garmin-horloge, model Forerunner 630, dat zich uiterst makkelijk liet koppelen aan de Stryd. Met als bonus dat je onderweg kunt kiezen voor een apart horlogescherm, waarop de Stryd-meting op je pols te zien is.

De Stryd kun je ook direct aan de telefoonapp van het merk koppelen, maar dan krijg je alleen achteraf de zo belangrijke cijfers te zien, tenzij je onderweg steeds op je telefoon kijkt.

Bewijs
Zoals je bij extra inspanningen je hartslag omhoog ziet gaan, zo steeg ook het gemeten vermogen als de weg weer eens (vals) omhoog liep. Tempoversnellingen worden direct door de Stryd opgemerkt en het ultieme bewijs van de werking werd ons getoond op een zandpad naast een fietspad.

Zet een paar stappen naast de verharde ondergrond voor fietsers en de nauwelijks voelbare, extra inspanningen op het zachtere, nauwelijks losse zand werden meteen vertaald in een hogere waarde van het vermogen. Andersom zakten de cijfers weer, als we terugkeerden naar het fietspad.

Formules
Ook al meet Stryd niet je werkelijke vermogen (dat wordt berekend), de experts op dit gebied, Hans van Dijk en Ron van Megen, twijfelen niet aan de schattingen. Zij hadden al pasklare formules klaarliggen, om het vermogen toch goed te kunnen benaderen. De uitkomsten van hun berekeningen blijken naadloos aan te sluiten op die van Stryd.

Je kunt de vermogensmeting dus gerust als alternatief nemen voor je hartslagmeting of anders wel als extra waakhond inzetten. Sterker: volgens Van Dijk is de meting van je vermogen een veel betere waakhond dan je tempo (snelheid) onderweg.

Je zou daarom in veel gevallen je tempo met wel 15 procent moeten aanpassen om met het correcte vermogen te trainen en dus, wat energieverbruik betreft, op de meest efficiënte manier.

Helpen
De fabrikant doet er echt alles aan om je daarbij verder te helpen. Zo krijg je heel veel grafieken voorgeschoteld, waarbij je het vermogen kunt vergelijken met de andere onderweg gemeten variabelen.

Zo zie je hieronder dat ook het geleverde vermogen (geel) fors omlaag gaat bij een daling van het (paarse) parcours.

Het is dan ook interessant om te kijken of je die ene heuvel bij jou om de hoek na verloop van tijd met steeds minder arbeid weet te bedwingen. Of misschien ben je wel geïnteresseerd in je vermogen heuvelafwaarts, tevens een indicatie van de kwaliteit van je looptechniek.
En hoe veel (of weinig) vermogen kost het je om je rustige duurloop van 5.30 of 6 minuten per kilometer af te werken? Hopelijk steeds minder.

Weerbarstig
Allemaal mooi en aardig, maar de werkelijkheid is wel wat weerbarstiger. Niet iedereen zit uren te turen op al die cijfers. Zo bekijk ik zelf even de basisgegevens die in Strava zichtbaar zijn, voordat ik verhuis naar het virtuele praathuis met mijn loopmaatjes.

Onder wie de eerder genoemde Wolter de Lange, vaak vooraan te vinden op de ultratrails in het noorden. Zijn bevindingen: ‘Wellicht is de Stryd geschikt voor lopers bij wie het over snelle tijden en seconden gaat. Lopers, die er net iets meer uit willen halen, naast hun trainingen bij de club. Voor de reguliere loper is het die € 200 zeker niet waard.’

Als pluspunten van de Stryd noemt De Lange:

  • Accurate GPS en afstandmeting
  • Batterij gaat lang mee
  • Ziet er chique uit
  • Zit goed vast aan schoenen, ook op ruige trails
  • Is mooi klein, je merkt niet dat hij aan je schoen zit
  • Facebook community

En de minpunten:

  • Gegevens voegen weinig toe voor amateursporter, als je al snapt hoe je het moet gebruiken, zonder boek
  • Kort snoer aan lader
  • Snel kwijt te raken, klein
  • Stryd gaat al lopen als je hem op de schoen doet (je moet hem dus eigenlijk in je broekzak doen en vlak voor de start monteren)
  • Geen papieren handleiding; alles via website
  • Karige app, website redelijk.
  • Kleine community, in Nederland
  • Weinig horloges die ermee synchroniseren

Wat dat laatste betreft, vind je hier het actuele overzicht (klik op Run with Stryd).

Opmerkelijk vonden we wel de aandacht voor de gebruiker met een live online chat functie.

Trainingsadviezen
Het is inderdaad hogere school wat Stryd je voorschotelt, maar voor de gepresenteerde trainingsadviezen valt dat best mee. Die zijn indrukwekkend en voor leken beter te doorgronden. Het liefst ziet Stryd je wel eerst een uiterst intensieve loopbandtest doen, maar voortborduren op je recente 5- of 10-kilometertijd mag ook.

Dat levert je vervolgens, op basis van een door jou zelf gekozen doelstelling, een waardering op van je huidige trainingsstatus (als je inmiddels een aantal keren met Stryd hebt gelopen). Met bovendien adviezen hoe je die kunt verbeteren.

Bekijk bijvoorbeeld het profiel, zoals hieronder, en ontdek dat de algemene conditie redelijk is (65%, optimaal voor een halve marathon, eventueel een marathon), het specifieke duurvermogen voor snellere, langere afstanden belabberd (0%; dat wordt sloffen in die marathon) en de krachtcomponent bij dat alles matig (23%).

Heatmap
Na invulling van het doel (dit keer een halve marathon), krijg je naast trainingszones in watts ook verschillende type trainingen te zien, waaraan je meer aandacht zou moeten schenken.

Als je dan nog niet overtuigd bent van waarmee je bezig bent, zorgt de heatmap daar wel voor.

In het geel zie je hoe je trainingen verdeeld zouden moeten zijn en in de afwijkende kleuren jouw afgelegde inspanningen. Die mogen dus ook weleens wat langer duren, in dit geval.

Stijgende lijn
Je kunt ook op alle terreinen een trend tevoorschijn toveren; niet alleen op de drie hierboven genoemde kwaliteiten, maar ook in het algemeen.
Zo zag dat er in de voorbije periode uit; na een lastige blessure duidelijk een sterk stijgende lijn.

Ambitieus
Voor het fikse bedrag dat je neerlegt, levert de Stryd je nieuwe, bijzondere inzichten op. Het gebruiksgemak is, met het juiste type polshorloge, fantastisch. Je dient echter wel op ambitieuze, bijna wetenschappelijke basis met je trainingen bezig te zijn om ervan te kunnen profiteren.

 

Meer info vind je op: i-Mobile.nl.

Tags: