Zo koop je de juiste hardloopschoen

Nieuwe hardloopschoenen? Tips voor het kopen van een paar dat van hiel tot teen past.

vrijdag, 24 oktober 2014, 15:30
Zo koop je de juiste hardloopschoen

Het is nog helemaal niet zo makkelijk om in een hardloopzaak de best passende schoenen te vinden. Om er zeker van te zijn dat je met het juiste paar naar buiten loopt, moet je ervoor zorgen dat de schoen, van hiel tot teen, precies past. Maar hoe?

Meten is weten
Je hiel moet precies passen, maar mag niet muurvast zitten. Je moet je voet vrij makkelijk uit de (niet strak) geveterde schoen kunnen halen. Je kunt het best je schoenen dichtmaken tot het laatste vetergaatje. Dat minimaliseert de kans op slippen in de schoen. Die hiel mag wel iets bewegen, maar dat moet niet vervelend aanvoelen. Elk beetje irritatie dat je in de winkel voelt, zal tijdens het hardlopen versterken.

De Derde Dimensie
De bovenkant van de schoen moet precies passend en stevig aanvoelen rond je voet. Als je druk rond je voet voelt, heb je meer ruimte nodig. Als de schoen prima past, maar toch nog vervelend aanvoelt onder de veters, ga dan niet meteen op zoek naar een ander paar. Probeer eerst het anders veteren van de schoenen verbetering geeft.

Breed genoeg?
Je voorvoet moet in de schoen naar beide kanten kunnen bewegen zonder over de rand van de binnenzool te gaan. Je moet ongeveer een halve centimeter speling hebben bij het breedste deel van je voet. Als je met de onderkant van je kleine teen op de rand van de schoenleest komt, dan weet je dat de schoen te klein is.

Wiebelruimte
Voeten zwellen en worden langer tijdens het hardlopen. Om te checken of je daartoe voldoende ruimte hebt moet je de voet met de langste teen (wat niet altijd de grote teen is) tegen de voorkant van de schoen schuiven. Zo ontstaat ruimte tussen je hiel en de achterkant van de schoen. Als daar een duim in past, dan is de maat goed. De verkoper kan dat controleren. Je tenen moeten ook vrijelijk op en neer kunnen wiebelen. Die wiebelruimte beschermt tegen voorvoetproblemen.

Controleer Buigzaamheid
Controleer het buigzame deel van de schoen voordat je hem aantrekt. Je kunt dit doen door de hiel van de schoen vast te houden en de voorkant van de zool tegen de vloer te duwen. Kijk goed of het buigpunt van de zool overeenkomt met het buigpunt van je voeten. Een verkeerd gelijnd buigpunt kan leiden tot pijn onder de voetboog of tot fasciitis plantaris, een ontsteking van de peesplaat aan de onderkant van de voetzool. Is de schoen te stug, dan kan dat leiden tot problemen aan de kuiten en achillespezen.

Maak een proefrit
Als de schoen goed past en hij zit lekker, dan ben je er nog niet. Je kunt pas echt voelen of de schoenen bij jouw voeten passen door er een stukje op te rennen. Dat kan op de loopband van de winkel, door een lange gang of buiten, op de stoep. Soms blijkt dan extra ondersteuning van de voetboog nodig hebt. Maar als je voetboog verkrampt aan gaat voelen is juist minder ondersteuning gewenst.

VERMIJD ALGEMENE FOUTEN BIJ HET SCHOENEN KOPEN
Mensen in hardloopspeciaalzaken zien lopers steeds dezelfde fouten maken als ze schoenen komen kopen. Met de volgende adviezen van vijf van deze winkeleigenaren zal dat jou niet overkomen:

Fout #1: Kopen om het uiterlijk. ‘Sommige hardlopers zijn teveel bezig met mode, wij proberen mensen daarvan af te houden. Vaak, als ze modieuze schoenen kopen, komen ze binnen een paar maanden terug en zeggen: “Deze schoen doet pijn. Ik heb er problemen mee.” Als je koopt, let dan vooral op pasvorm en draagcomfort.’

Fout #2: Niet om korting vragen. ‘Als je klaar bent om te betalen, vraag dan of er kortingen beschikbaar zijn voor leden van een (atletiek)vereniging. De meeste speciaalzaken bieden kortingen van 10 tot 20 procent; zo verdien je de kosten van je lidmaatschap deels weer terug.’

Fout #3: Schoenen kopen die te klein zijn. ‘Strak zittende schoenen leiden tot blaren en zwarte teennagels en dat soort dingen. Vooral vrouwen zijn gewend om hun schoenen precies passend te kopen, zij zijn zich erg bewust van de grootte van hun voet. Wij zeggen graag “speel piano met je tenen”, wat wil zeggen dat de voorvoet genoeg ruimte moet hebben – ongeveer één à anderhalve centimeter – maar niet teveel.’

Fout #4: Op het verkeerde moment van de dag winkelen. ‘Vaak komen mensen ’s morgen en zeggen: “Dit is de schoen die ik nodig heb.” Dan komen ze de volgende dag terug en zeggen: “Ik droeg ze om vijf uur ’s middags en ze waren te klein.” Je voeten beginnen te zwellen in de ochtend en dat gaat door tot ongeveer vier uur ’s middags. Dat zijn ze op hun grootst. Koop dus altijd ’s avonds je schoenen.’

Fout #5: Je schoenmaat gokken. ‘Mensen denken dat een maat een vaststaand iets is – dat 38 bij een Nike hetzelfde is als 38 bij New Balance. Maar maten verschillen door de verschillende leesten (voetvormen), de verschillende vormen van de bovenkant en de manier waarop de schoen in elkaar is gestikt. Laat je voeten elke keer dat je schoenen koopt opmeten en pas de schoenen voor je ze koopt.’

Tags: