Hardlopen helpt je bij een burnout

Regelmatig hardlopen werkt goed tegen vermoeidheidsklachten, zoals een burnout, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

donderdag, 5 oktober 2017, 14:30
Hardlopen helpt je bij een burnout

Binnen zes weken vooruitgang

Deze week promoveerde Juriena de Vries, arbeid- en organisatiepsycholoog, op een onderwerp waarover wij al eerder uitgebreid schreven. Haar promotieonderzoek ging over de effecten van hardlooptherapie bij werknemers met burnoutklachten en bij studenten met studie-stress. De Vries (Radboud Universiteit Nijmegen) ontdekte dat mensen met klachten al na zes weken vooruitgang toonden.

Minder fouten
De Vries onderzocht werkenden én studenten en liet ze drie keer per week een hardloopsessie van een uur doen (inclusief warming-up en cooling-down). Niet alleen de vermoeidheidsklachten verminderden, ze sliepen ook beter, maakten minder cognitieve fouten en hadden minder moeite om inspannende cognitieve taken uit te voeren dan de controlegroep.
De gunstige effecten werden twaalf weken na de interventie ook nog gevonden.

Runningtherapie
Eerder dit jaar sprak Runner’s World in een uitgebreid verhaal over runningtherapie met Linda Haarsma (45) uit Malden. Zij zat thuis met een burnout, maar dankzij runningtherapie was ze weer op de weg terug.

Ze had nog geen hardloopervaring en begon op de loopband met minutenloopjes. De positieve effecten voelde ze direct: ‘Onlangs zijn we voor het eerst buiten wezen lopen. Dat was een heerlijk, bevrijdend gevoel. Na afloop van de runningtherapie kan ik de geluksensatie steeds langer vasthouden.’

 

Lees het complete verhaal uit ons maartnummer op deze pagina.

Ook onze columniste Nydia van Voorthuizen kampte met een burnout en had baat bij hardlopen, blijkt uit dit filmpje.