Waarom je hoofdpijn kan krijgen tijdens of na een loop

En zo kan je de hoofdpijn voorkomen.

zondag, 10 juni 2018, 7:00
Waarom je hoofdpijn kan krijgen tijdens of na een loop
FOTO: GETTY

Hoofdpijn

Het is niet alleen omdat je denkt aan de ruzie op je werk of de onlangs verbroken relatie met je geliefde. De oorzaken van hoofdpijn zijn legio: van eenvoudig (bijvoorbeeld een te strakke pet) tot complex (een aanval van migraine). De meest voorkomende oorzaken zijn verhoogde spierspanning en vochttekort. De aanhechting van de trapeziusspier ligt vrij hoog op de schedel. Dus als je veel spanning in je bovenlichaam hebt terwijl je hardloopt, kan je hoofd pijn gaan doen. Overigens kan hoofdpijn ook ontstaan door te weinig, of juist te veel drinken.

Losschudden

Om de nek en schouders te ontspannen kun je de armen en handen af en toe losschudden en de nek strekken. Dat laatste kun je thuis doen, door je hoofd heen en weer te bewegen: linkeroor naar linkerschouder, rechteroor naar rechterschouder. Draai vervolgens je kin naar beide schouders. Weeg jezelf voor en na een duurloop om je vochtbehoefte te bepalen.

Tekst: Dimity McDowell

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.