Moet jij anders eten dan je hardlopende vriend(in)?

Het verschil tussen de voedingsbehoeften van mannen en vrouwen.

dinsdag, 12 juni 2018, 14:00
Moet jij anders eten dan je hardlopende vriend(in)?
FOTO: GETTY

Je loopt samen met je partner* een rondje hard. Hetzelfde tempo, dezelfde afstand. Daarna duiken jullie samen de keuken in. Scheppen jullie daarna ook hetzelfde op? Of hebben mannen en vrouwen andere behoeften?

Energieverbruik

Laten we eerst eens kijken naar het verschil in energieverbruik. Hierbij speelt niet geslacht, maar wel gewicht een belangrijke rol. Grofweg verbruik je jouw lichaamsgewicht in energie per kilometer. Oftewel, weeg je 80 kilogram, dan verbruik je tijdens 10 kilometer zo’n 800 kcal. Voor iemand van 60 kilogram is dat ‘slechts’ 600 kcal. Hoe snel je die afstand aflegt, is eigenlijk niet van belang: Loop je harder dan verbruik je per minuut meer energie, maar ben je ook eerder klaar. Met andere woorden: 10 km wandelen of 10 km hardlopen komt, qua energie, op hetzelfde neer. Is jouw partner een stuk lichter/zwaarder dan ontstaat daar het eerste verschil met wat je opschept.

IJzer

Van de meeste mineralen en vitaminen is een ADH vastgesteld: een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Maar deze waarden zijn gebaseerd op wat iemand gemiddeld nodig heeft. Zo heeft een zwangere vrouw meer foliumzuur nodig, hebben mensen met een donkere huid meer behoefte aan vitamine D en zal een sporter baat hebben bij wat extra vitamine C (lees: een extra kiwi per dag). Geslacht bepaalt ook deels hoeveel vitaminen en mineralen jij nodig hebt. Mannen hebben een iets hogere behoefte aan vitamine E, vitamine A, magnesium, zink en seleen. Maar deze verschillen zijn zo klein dat dit niet betekent dat de samenstelling van jullie bord er anders uit hoeft te zien. Weeg en eet je als man iets meer dan krijg je vrijwel automatisch ook meer van deze stoffen binnen. Een uitzondering is het mineraal ijzer. De ADH voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd is bijna 1.5x zo hoog als die van mannen in deze leeftijd (15 versus 11 mg per dag). Om dit verschil goed te maken doe je er goed aan als vrouw wat vaker zilvervliesrijst, groene groenten of zoute haring te eten. Producten die voor mannen overigens ook geen kwaad kunnen.

Drank

Een biertje of wijntje bij de maaltijd? Dan trekken vrouwen aan het kortste eind. Tot 10 glazen per week zou alcohol bijdragen aan een verminderd risico op hart- en vaatziekten (maar juist een groter risico op tal van andere aandoeningen). Als vrouw loop je echter nog een extra risico: zelfs kleine hoeveelheden alcohol verhogen het risico op borstkanker. Voor een vrouw geldt dus eigenlijk: Geniet, drink niet.

*We gaan er gemakshalve vanuit dat deze partner van het andere geslacht is…

Tekst: Miriam van Reijen