Soja

Haal je eiwitten uit iets anders dan vlees.

vrijdag, 4 december 2009, 13:12
Soja

Soja is absoluut een van de beste natuurlijke voedingsmiddelen. Toch laten veel lopers het links liggen, met misplaatste excuses als ‘Ik heb het niet nodig om soja te eten’, ‘Tofoe vind ik geen echt voedsel’, ‘Ik heb geen tijd om speciaal naar een natuurvoedingswinkel te gaan.’ Het eten van tofoe of een ander sojaboonproduct zal je uiteraard niet sneller maken. Maar als langer leven met een gezonder hart, sterkere botten en een kleinere kans op kanker je aantrekt, lees dan verder.

Soja

Je kan soja op een simpele manier opnemen in je dagelijkse menu en genieten van de smaak ervan, zonder ooit een pak tofoe te openen. Voor miljoenen mensen in landen als China, Japan en Indonesië is soja de belangrijkste eiwitbron. Als resultaat daarvan hebben ze minder kans op het oplopen van tal van ziekten dan wij westerlingen. Wij krijgen onze eiwitten meestal uit vlees en zuivel binnen. Hieronder volgen enkele belangrijke voordelen van soja.

Hartkwalen

Uit onderzoek blijkt dat je je cholesterolniveau met 24 procent kunt verlagen door in je voeding dierlijk eiwit te vervangen door 25 tot vijftig gram soja-eiwit (per dag). En hoe hoger je aanvankelijke cholesterolniveau, hoe groter de afname. Nog beter: de hoeveelheid van het schadelijke LDL-cholesterol daalt sterk, terwijl de hoeveelheid van het ‘goede’ HDL-cholesterol hetzelfde blijft of stijgt.

Dit wordt veroorzaakt door bepaalde fytochemische stoffen, de zogeheten isoflavonen. Deze isoflavonen houden de LDL-moleculen af van het slijten van aderwanden en het afzetten van ongewild cholesterol. Ook weerhouden ze bloedplaatjes van klontering en vorming van een stolsel, wat een plotselinge hartaanval of beroerte zou kunnen veroorzaken.

Kanker

Onderzoeken laten zien dat de isoflavonen in soja ook een beetje oestrogeen nabootsen, het vrouwelijke geslachtshormoon. Isoflavonen lijken net genoeg op oestrogeen om het echte oestrogeen te verdringen, maar ze hebben niet de eigenschappen die de ontwikkeling van kankercellen stimuleren. Als gevolg hiervan is het percentage borstkankerpatiënten onder Aziatische vrouwen, die regelmatig soja eten, lager. Er bestaat ook een verband tussen een sojarijk dieet en een lagere kans op prostaat- en darmkanker, twee voorname doodsoorzaken onder mannen.

Osteoporose

Vanwege het oestrogeenachtige gedrag kan soja ook calciumverlies in de botten helpen voorkomen, wat de botten sterk houdt. In een onderzoek dat een half jaar duurde, ondervonden vrouwen die de menopauze voorbij waren en sojaproducten met veel isoflavonen aten, een verhoogde concentratie van mineralen in de botten, vergeleken met een groep die geen sojaproducten at.

Menopauze

In een ander onderzoek kregen twee groepen vrouwen in de menopauze gedurende twaalf weken dagelijks zestig gram soja-eiwit of een gelijkend placebo (gedroogd melkeiwit). De vrouwen die soja-eiwitten kregen, ervoeren significant minder opvliegers en nachtelijke zweetpartijen dan de placebo-groep. Verantwoordelijk hiervoor zijn wederom de isoflavonen. Wanneer het natuurlijke oestrogeenniveau van een vrouw gedurende de menopauze daalt, vangen de isoflavonen dat op.

Zompige blokjes

Je moet waarschijnlijk minimaal 25 gram soja-eiwit per dag eten om de genoemde voordelen voor de gezondheid te bewerkstelligen. Dat komt neer op twee keer per dag een portie tofoe van een ons. Er zijn echter alternatieven, zodat je jezelf niet hoeft te dwingen om die zompige witte blokjes te eten. Tegenwoordig zijn er ontelbare sojaproducten op de markt, die het gemakkelijker maken om aan die dagelijks benodigde hoeveelheid te komen.

Er is het traditionele sojavoedsel (tofoe en miso bijvoorbeeld), dat naar ons is overgewaaid uit Aziatische landen. Verwesterd sojavoedsel, zoals sojaburgers, hebben ook hun weg op de markt gevonden. Je kan zelfs soja-eiwitpoeder kopen, hetzelfde middel dat gebruikt wordt in wetenschappelijke onderzoeken. Het poeder is waarschijnlijk de gemakkelijkste en beste manier om in één keer je soja-eiwit en isoflavonen binnen te krijgen.

naar boven

Tags: