7 keer in de fout met havermout

Zo pakt je lekkere ontbijt met havermout toch verkeerd uit.

zaterdag, 10 februari 2018, 14:00
7 keer in de fout met havermout
FOTO: GETTY

Zeker onder hardlopers is havermout erg populair. Let wel even op deze instinkers.

Natuurlijk, je wilt ook wel eens wat anders dan een hap gortdroge granen. En dus wordt een ontbijt met havermout gauw een feest voor oog en mond. De social media worden er ’s ochtends door overspoeld.

Ben je nog niet zo bekend met havermout, dan hebben wij enkele valkuilen voor je verzameld, om die te vermijden natuurlijk. Voor alle verdere ins en outs over havermout hoef je maar even op internet rond te struinen om nog veel meer te weten te kunnen komen.

Zeven fouten
Het opleuken van je ontbijt kan makkelijk misgaan. Lekker gegeten, maar doel voorbij geschoten. Vermijd daarom voortaan deze zeven fouten met havermout.

  1. Te veel

Tja, kunst. Het is wel gezond, maar te veel is altijd te veel. Een kopje havermout wordt dan gauw twee. Beperk je hoeveelheid, want je wilt er natuurlijk ook nog van alles aan toevoegen en dat moet dan wel een juiste en lekker smakelijke verhouding blijven.

Wat is dat nou, havermoutpap met alleen twee frambozen er bovenop?

  1. Te veel suiker

Er zijn veel manieren om je ontbijt te veraangenamen met zoetigheid. Suiker is daarvan de slechtste. Honing is gezond en bruine suiker smaakt heerlijk, maar het is snel weer te veel. Ga op zoek naar alternatieven zoals kaneel, ongezoete cacaopoeder of vanille-extract. Of natuurlijk: fruit!

  1. Heerlijk gedroogd fruit

Doe maar wat extra fruit, want wat kan dat kwaad? Tja, sommige soorten gedroogd fruit bevatten acht keer meer calorieën dan vers fruit. Laat maar en ga voor vers. Je zult je eerder verzadigd voelen met minder calorieën.

  1. Lekker makkelijk

Maar niet lekker gezond. Ga je naar een fast food-restaurant, dan loop je de kans dat er een havermoutontbijt wordt geserveerd met toevoegingen die er helemaal niet in thuishoren. Tot een dot room aan toe. Weet dus wat je eet.

  1. Te veel noten

Oké, te veel is altijd te veel, maar omdat het zo lekker is, gebeurt het je toch te makkelijk. Ook met noten bijvoorbeeld, die wel veel gezonde stoffen leveren, maar door de aanwezige vetten per gram ook meer calorieën. Houd het bij een handje noten.

  1. Kant-en-klaar

Gemak dient de mens, tegenwoordig, dus kun je instant-producten in de supermarkt kopen. Moeten we je nog vertellen dat daarin allerlei zaken voorkomen die je kunt missen als kiespijn? Te beginnen met overvloedig veel suiker. Grote haast? Zet dan de avond ervoor je ontbijt alvast zoveel mogelijk klaar.

  1. Te weinig

Natuurlijk kun je ook te weinig nemen, bijvoorbeeld van de extra lekkernijen. Wat is dat nou, een havermoutpapje met alleen twee frambozen er bovenop?
Je eetlust is daarmee waarschijnlijk nog lang niet gestild. Met als gevolg dat je de schade later meer dan inhaalt.
Zie dit ontbijt juist als een extra goede start van de dag. Kies voor minstens 100 calorieën aan vers fruit en enkele gezonde vetten en eiwitten naar keuze. Houd het bij 300 tot 400 calorieën in totaal. Lekkere toppings in de herfst: geschaafde appel, walnoten, pecannoten en wat kaneel. Eet smakkelijk.

Tekst: Zahra Barnes