Doorbreek je suikerverslaving

Als je die hebt, tenminste. Het lukte topatlete Tina Muir, een zoetekauw met een voorkeur voor chocola, ook.

donderdag, 6 juli 2017, 11:30
Doorbreek je suikerverslaving

Individueel vatbaar

Voor sporters en zeker hardlopers zijn koolhydraten een belangrijke bron van voldoende energie voor al je inspanningen. Kun je echter ook verslaafd raken aan suiker, een van de mogelijke koolhydraatvormen?

Marc Lewis, schrijver van The Biology of Desire, stelt dat elke prettige ervaring kan aanzetten tot verslaving. Of een persoon daadwerkelijk verslaafd raakt aan suiker, computer­spelletjes of wat dan ook, hangt grotendeels af van de individuele vatbaar­heid.

‘We weten dat de meeste personen die verslavende drugs zoals opiaten nemen, er nooit verslaafd aan raken,’ zegt Lewis. Hetzelfde geldt voor suiker. In tegenstelling tot harddrugs, die voor een groot deel sowieso worden gebruikt door een selectieve groep waaghalzen, is suiker een product waar iedereen in de moderne maatschappij aan blootgesteld wordt.

Zoetekauw
Toch blijkt maar een klein deel van ons hier gevoelsmatig van afhankelijk te worden. De gebruikelijke (en onschuldige) term voor iemand die vatbaar is voor een suikerverslaving is ‘zoetekauw’.

Als jij jezelf hierin herkent en merkt dat jouw fitheid en gezondheid hierdoor worden beïnvloed, is het tijd om actie te ondernemen. Lewis adviseert in dit geval een planning te maken waarin je bewuste beslissingen opneemt over welke zoetigheden je jezelf toestaat, hoeveel en hoe vaak. En beslis dan ook je daar aan te houden.

Chocola
Een hardloopster die haar status als zoetekauw zo wist af te werpen, is de Britse Tina Muir. In 2015 had Muir moeite om aansluiting te vinden bij de top en volgens haar lag dat aan haar overmatige suikerconsumptie.

‘Het was voor mij de gewoonste zaak om ’s ochtends, zodra ik wakker werd, naar de koelkast te lopen en wat chocola te eten,’ zegt ze. ‘Twee uur later sloeg de hunkering opnieuw toe en nam ik weer wat zoete snacks. Bij mijn lunch hoorde altijd een toetje, net als – natuurlijk! – bij het avondeten.’

Buikje
Met de hulp van een voedingsdeskundige stelde Muir een schema samen waarbij ze nog maar eens per week een toetje mocht eten en om de dag een paar stukjes cho­cola. Muir raakte haar buikje kwijt, haar hunkering naar zoetigheid nam af en haar hardlopen verbe­terde.

In 2016, tijdens de marathon van Londen, haalde ze vier minuten van haar beste tijd af en finishte ze in 2.37 uur. Hiermee kwalifi­ceerde ze zich voor de WK halve marathon.

 

Lees nu ons complete artikel ‘De zoete waarheid’ via Blendle (€ 0,79).

Tags: