31 halve marathons achter elkaar

Waar eenmaal 21,1 kilometer voor veel lopers al een hele opgave is, loopt Tristan Turner de afstand een maand lang elke dag opnieuw.

vrijdag, 19 mei 2017, 9:43
31 halve marathons achter elkaar

‘Ik wilde graag iets terug doen’

De Schot Tristan Turner loopt niet zonder goede reden 31 keer een halve marathon: hij zamelt geld in voor het Haags Dierencentrum. Het 140-jarige opvangcentrum is het oudste en één van de grootste van Nederland.

Het goede doel
Door crowdfunding wilde Turner 500 euro inzamelen voor een nieuwe broedmachine. Dit bedrag werd al heel snel gehaald. De teller is, met nog twaalf dagen te gaan, de 1400 euro al voorbij.

Turner heeft er inmiddels 376 kilometer op zitten. Leuk feitje: volgens de gegevens op Runkeeper zou hij tijdens het lopen al 38.960 calorieën verbrand hebben! Zou je ook een steentje willen bijdragen? Support Tristen hier.

Wij stelden hem een aantal vragen over zijn bijzondere campagne.

 

1 / 7

Hoe ben jij in aanraking gekomen met het Haags Dierencentrum HDC?

De eerste keer was ongeveer zeven jaar terug. Ik adopteerde mijn eerste kat bij het Dierencentrum. Één ding viel mij direct op. De goede zorg om te kijken of de potentiële baasjes goed matchen met de katten en honden. En dat door vragen te stellen over hun werk en leefstijl. Later adopteerde ik een tweede kat bij het HDC en daarom besloot ik om deze uitdaging aan te gaan. Ik wilde graag iets terugdoen voor deze organisatie.

arrow down
2 / 7

Je doel was om 500 euro in te zamelen en dat heb je al ruimschoots gehaald. Wanneer ben je tevreden?

Ik haalde mijn doel al binnen 48 uur! Ik ben zeer verrast over de hoeveelheid aandacht die deze uitdaging trekt en had nooit zoveel ondersteunende reacties verwacht. Het feit dat het HDC direct al de mogelijkheid kreeg om de broedmachine te vervangen en de knieoperatie van een kat te faciliteren, maakt mij blij. Ik wil graag zo lang blijven lopen als de donaties binnenstromen. Of het 31 dagen zijn, of 100 dagen, ik kan blijven doorgaan.

arrow down
3 / 7

Waarom de keuze voor hardlopen?

Ik kom van origine uit Schotland, waar het écht heuvelachtig is en waar ik alleen maar met gewichten trainde. Toen ik naar Nederland verhuisde, besloot ik dat dit het perfecte vlakke landschap was om mijn ‘hardloopcarrière’ te starten. Ik woon nu in Den Haag en maar 1300 meter van het strand vandaan, dus echt een stad gemaakt om te lopen. Bovendien zijn de duinen erg goed voor heuveltrainingen, waardoor ik beter ben opgewassen tegen de heuvels als ik weer in Schotland loop.

arrow down
4 / 7

Waarom elke dag 21,1 kilometer in plaats van bijvoorbeeld 10 kilometer?

Goede vraag. Het lopen van 10 kilometer is eigenlijk nooit in me opgekomen, omdat het niet echt extreem ver is. Dat zou betekenen dat ik maar zeventig kilometer per week moet lopen. Iedereen die zich goed voorbereid voor een marathon heeft dat weektotaal wel moeten afleggen. Lange afstanden zijn mij niet vreemd. Ik heb mijn eerste zes marathons in elf maanden gelopen. Ik wilde graag zien hoe mijn lichaam zou reageren op constante vermoeidheid met een korte hersteltijd.

arrow down
5 / 7

Heb je eerder zoveel kilometers per week of maand gelopen?

Vóór deze uitdaging was mijn hoogste weektotaal rond de 65 kilometer en misschien 200 kilometer in de maand. Ik haalde dit maandtotaal al in de eerste negen dagen. Dit is allemaal onbekend gebied en dat is spannend.

arrow down
6 / 7

Je wil op ieder continent een marathon lopen. Welk continent heeft momenteel de hoogste prioriteit?

Ik loop de Loch Ness Marathon in september, maar ik denk dat Azië de volgende is. The Great Wall Marathon staat op mijn lijstje, nadat ik hoorde dat het een zwaar parcours heeft (Athene was bruut, maar er waren gelukkig geen trappen), of Chiang Mai omdat het eind december plaatsvindt. Daarnaast: kerst doorbrengen in Thailand klinkt zo slecht nog niet.

arrow down
7 / 7

Hoe voelt je lichaam momenteel? En hoe verzorg je jouw lichaam tijdens de resterende dagen?

Ik voel me erg goed. Naast het feit dat mijn lichaam het dag 3 tot 8 erg zwaar had om de schokbelasting te verwerken. Ik heb een paar veranderingen gemaakt in mijn hardlooppatroon. Zoals mijn halve marathon snelheid laten zakken van 4.40 tot 6.00 minuten per kilometer. En ik trek nu al in de ochtend mijn hardloopschoenen aan, omdat het een mentale uitdaging werd om de hele dag op te kijken tegen die 21,1 kilometer, die ik in de avond nog moest lopen.

arrow down