5 dingen die niemand je over hardlopen vertelt als je ouder wordt

Gaan de jaren tellen? Laat je inspireren door de Amerikaanse hardlooplegende Deena Kastor.

donderdag, 11 mei 2017, 11:28
5 dingen die niemand je over hardlopen vertelt als je ouder wordt

Wijsheid die iedere inspanning de moeite waard maakt

Zelfs als je nooit de behoefte hebt gehad om een paar hardloopschoenen onder je voeten te binden, kan je niet anders dan geïnspireerd raken door de 44-jarige Deena Kastor.

Deena Kastor

Na meer dan twintig jaar kilometers vreten en races winnen, heeft Kastor een aantal lessen geleerd over hardlopen. En nu ze ook nog echtgenote, moeder en zakenvrouw is, ziet ze steeds beter hoeveel haar loopcarrière haar heeft geleerd over succes in alle aspecten van het leven.

Kastor deelt hieronder graag een aantal van haar ervaringen met de lezers van Runner’s World en Runnersweb.nl. Ze zijn door heel hard werken opgedaan en allemaal stukjes wijsheid die iedere inspanning de moeite waard maken. En misschien, heel misschien, zorgen ze er ook voor dat jij je hardloopschoenen (weer) aantrekt.

1 / 5

1. Een positieve groep

Je zult weleens mensen tegenkomen die hardlopen haten, maar jij wordt onderdeel van een community die je juist ondersteunt. Kastor zegt dat ze altijd mensen tegenkwam die haar beslissing om veel hard te lopen in twijfel trokken. Haar grootmoeder zei bijvoorbeeld iedere keer dat ze haar zag: ‘Genoeg is genoeg! Kom wat kilo’s aan, spaar je knieën!’
Combineer dit soort berichten met de onzekerheid waar vrouwen in de sportschool last van hebben en je begrijpt waarom er zovelen stoppen met hardlopen of al geïntimideerd zijn voordat ze überhaupt zijn begonnen.

Een goede remedie? Word lid van een loopgroep waar je gelijkgestemden (en mogelijk levenslange) vrienden vindt, waarmee je kunt trainen en die je motiveren. Of ga als toeschouwer naar een marathon of andere wegwedstrijden. Je zult zien hoeveel verschillende soorten mensen de sport, op zoveel verschillende manieren, zo mooi representeren. Als je de ene voet voor de ander kunt zetten, kun je dit zelf absoluut ook bereiken. (Oh, en over die knieën – onderzoeken laten zien dat hardlopers zelfs minder in plaats van meer kans hebben op gewrichtsontstekingen als ze ouder worden.)

arrow down
2 / 5

2. Rust is even belangrijk als hard trainen

Gedurende haar hardloopcarrière heeft Kastor hoge prioriteit gegeven aan een goed herstel. Op het moment dat ze fulltime als topsporter leefde en weken van 225 kilometer draaide, nam ze vier uur lange middagdutjes. Daarnaast pakte ze iedere nacht ook nog eens tien uur nachtrust. Nu ze minder loopt, gedeeltelijk omdat ze – zoals veel vrouwelijke lopers – haar sport met haar gezin en werk moet combineren, zorgt ze ervoor dat vrije tijd echt ontspannend en herstellend is. Een boodschap waar veel ambitieuze vrouwen volgens Kastor hun voordeel mee kunnen doen.

‘Mijn vrije tijd met mijn gezin is zeer ontspannend. Alsof we als dieren op de grond liggen te luieren in plaats van rondrennen en een miljoen dingen doen. Ik probeer mijn dochter, man en mijzelf niet te overbelasten met te veel activiteiten,’ zegt ze. ‘Zowel fysieke als mentale rust is echt belangrijk.’

arrow down
3 / 5

3. Je hoeft niet te stoppen met gezond eten

Goede voeding is door de jaren heen altijd een essentieel onderdeel geweest voor Kastor. Gezond eten betekent voor haar niet dat traktaties volledig van haar menu worden geschrapt. Ze staat tenslotte bekend als een fantastische kok en houdt van lekker eten.
In plaats daarvan ondersteunt ze het hardlopen en onderhoudt ze een slank lichaam door vooral verse, onbewerkte voedingsmiddelen te eten en zondigt ze af en toe met speciale lekkernijen. ‘Als ik zin heb in een stuk chocoladetaart wordt dat er een die ik zelf heb gemaakt of afkomstig is uit een van een kwalitatief hoogstaande bakkerij. Niet iets uit een doos,’ zegt ze. ‘Door die regel, en omdat ik gericht ben op kwaliteit, heb ik geen last van vreetbuien.’

Kastor past haar inname ook aan haar kilometers aan. ‘Als ik niet voor een marathon train, heb ik minder honger, dus eet ik lichtere maaltijden,’ zegt ze. ‘Als ik zware trainingen heb, eet ik veel meer.’ Met deze strategie zorgt ze ervoor dat ze genoeg energie en kracht heeft voor haar trainingen, maar vermijdt ze de extra kilo’s die haar langzamer zouden maken. Hoeveel brandstof je voor je eigen sportactiviteiten nodig hebt, hangt af van hoe lang en intensief je traint en van het type sport dat je doet. De ideale maaltijd voor een sportieve inspanning verschilt voor een wandelaar, hardloper of fitnessfanaat.

arrow down
4 / 5

4. Voedsel niet de enige bron van energie

Kastor haalt ook energie uit positiviteit en zegt dat het hebben van plezier in het hardlopen een grote rol speelt in haar snelle tijden. ‘Wetenschap toont aan dat de fysiologische effecten die positiviteit en negativiteit op je lichaam hebben buitengewoon groot zijn,’ zegt ze.

Je kunt volgens haar hiervan op kleine schaal de vruchten plukken tijdens een zwaar gedeelte in een wedstrijd: ‘De eenvoudige daad om een glimlach op je gezicht te toveren of te kijken naar de spandoeken die mensen vasthouden, zodat je moet lachen, zorgen ervoor dat er endorfines vrijkomen die je prestatievermogen vergroten,’ zegt ze. Op grotere schaal is het belangrijk om jezelf met mensen en activiteiten te omringen die je gelukkig maken. Zo vergroot je je kansen om de eindstreep te bereiken aanzienlijk. ‘In plaats van het succes dat je gelukkig maakt, denk ik dat het tegenovergestelde waar is. Als je van je leven en de doelen die je najaagt geniet, maakt dat je succesvol,’ zegt ze.

arrow down
5 / 5

5. Je kunt nog steeds grote doelen hebben

Hoewel Kastor door de jaren heen langzamer is geworden, is ze haar competitieve instelling niet kwijtgeraakt. ‘Het is misschien ambitieus om records na te jagen, maar het feit dat ik nog steeds dat verlangen heb, voelt goed,’ zegt ze.

Dat constante streven helpt haar beter te presteren in andere rollen, waaronder als ouder van haar 4 jaar oude dochter en als voorzitter van de Mammoth Track Club. ‘Hardlopen leert mij een beter mens te zijn,’ zegt ze, en ze gelooft dat het hetzelfde kan doen voor jou. Onthoud hoe je hebt doorgezet als je een dag geen zin hebt om hard te lopen of te sporten, maar het uiteindelijk toch doet.

Dat doorzettingsvermogen kan van pas komen als je in een file staat, bij een ruzie binnen het gezin of bij een crisis op het werk. ‘Om op een zware dag mentaal betrokken te blijven, jezelf erdoorheen te slepen en nog steeds een goede moeder, vrouw en voor de gemeenschap van betekenis te zijn, is erg bevredigend,’ zegt ze. ‘Ik zou dat niet kunnen zonder deze sport.’

 

Tekst: Cindy Kuzma
Foto: Getty Images

arrow down