Op de dag van de wedstrijd wil je er meteen vanaf het startsignaal invliegen. ‘Dat betekent niet dat je dan vol gas moet geven,’ zegt Culpepper, ‘want dan blaas je jezelf op en stort je in.’
De race in drie stukken verdelen kan je beter op weg helpen. Goodman adviseert om tijdens de eerste kilometer het mantra ‘rustig en beheerst’ te gebruiken. ‘Vergeet niet dat je veel snelheid hebt getraind en de benen fris zijn. In combinatie met de wedstrijdspanning kan dat je ten onrechte het gevoel geven dat het niet hard genoeg gaat.’
Doe in de middelste 3 kilometer van de race af en toe een bodyscan en check hoe je je voelt. De vermoeidheid mag aanvoelen als een 8 op de schaal van 1 tot 10. Niet lager, maar ook niet hoger.
‘Je weet dat het in dat deel pijn doet,’ stelt Culpepper, ‘maar je weet dat dat onvermijdelijk is om je doel te halen. In de laatste kilometer geef je alles en jaag je jezelf naar de maximale 10 op de gevoelsschaal.’
Culpepper adviseert om het parcours vooraf goed te bestuderen, zodat je weet waar de bochten en de hellingen liggen en met welke windrichting je te maken zult krijgen.
‘Loop op de zwaardere stukken iets langzamer dan je gemiddelde wedstrijdtempo en vergeet niet dat weer goed te maken in het deel waar je heuvel af gaat of rugwind hebt.’
Tekst: Cindy Kuzma
Foto: Erik van Leeuwen