5 tips voor hardlopers met hooikoorts

Eindelijk lente! Helaas gaat er bij veel hardlopers een vervelend probleem spelen: hooikoorts.

maandag, 16 april 2018, 11:00
5 tips voor hardlopers met hooikoorts
FOTO: GETTY

Nu de lente zich steeds vaker laat zien en wij en masse de bossen in duiken voor heerlijke en kilometers door mooie omgevingen, gaat er bij veel hardlopers een vervelend probleem spelen: hooikoorts.

In dit artikel een aantal tips hoe je als hardloper met hooikoorts kunt omgaan.

1. Weet waar jij slecht op reageert

Onthoud wanneer en waar de symptomen opspelen. Waar kreeg je last van een loopneus, niezen en waterige ogen. Probeer hierbij zo gedetailleerd mogelijk te werk te gaan. Breng in kaart (bijv. met smartphone) in wat voor omgeving je loopt en welke vegetatie er groeit. Ga met deze informatie naar een arts, leg de zaak uit en vraag om een allergie-onderzoek.

2. Plan je training

Het pollenniveau is vaak in de ochtend het ergst. Probeer daarom je looptraining in de avonduren af te werken. Moeilijker te plannen, maar wel erg effectief. Regen maakt de lucht schoon. Maak gebruik van regenbuien en ga meteen hardlopen, want dan is de lucht zo goed als pollenvrij. Vlak voor een onweersbui zitten er echter juist heel veel pollen in de lucht.

3. Check de hooikoortsverwachtingen

Controleer vooraf wat de hooikoortsverwachting is. Als deze hoog is kun je er misschien beter voor kiezen om een loopband op te zoeken in de sportschool of je run uit te stellen. Weeronline.nl en pollennieuws.nl bieden dagelijkse hooikoortsweersverwachtingen aan.

4. Medicatie

Op basis van een allergietest kun je ook informatie inwinnen wat voor jou de beste medicatie is. Sommige lopers zweren bij een neusspray, andere weer bij pillen. Dit verschilt per persoon. Als je eenmaal in bezit bent van medicatie, neem dit dan voor je run.

5. Douche en wassen

Een makkelijke handeling die je als hardloper tegen hooikoorts kunt nemen is na iedere loop je kleding te wassen. Wanneer je kleding vochtig is blijft bijvoorbeeld stuifmeel er extra makkelijk op zitten. Douchen na een run doen we natuurlijk al, maar vergeet hierbij je haren niet te wassen! Pollen blijven namelijk erg makkelijk in haren zitten. Dit niet doen betekent dat de klachten langer zullen blijven.