Onderweg naar zijn 2.00.25 op de marathon in Monza dronk Eliud Kipchoge de mysterieuze Zweedse sportdrank Maurten.

In ons Aprilnummer sprak Melchior Meijer met Olof Sköld, de CEO van Maurten, over de drank die maar liefst 14 procent koolhydraten bevat en al door meerdere toplopers is gebruikt.

‘Onze sportdrank is gebaseerd op een nieuwe methode om koolhydraten en elektro­lyten in te kapselen,’ zei hij vanuit Göteborg. ‘In een conventionele sportdrank moet de koolhydraatconcentratie relatief laag blijven, omdat een hogere concentratie de maaglediging vertraagt.

Een drank met veel suiker leidt tot maag- en darmklachten, terwijl de suiker ook nog eens met grote vertraging wordt opgenomen, want dat gebeurt pas in de dunne darm.’ Om die reden zijn de gebruikelijke sportdranken dan ook isotoon, legt Sköld uit; ze geven geen maagklachten, maar leveren ook slechts een bescheiden hoeveelheid koolhydraten; eigenlijk te weinig om een echte boost van te mogen verwachten.

‘In onze producten zijn de koolhydraten – per formule in variërende concentraties en verhoudingen glucose, fructose en maltodextrine – verpakt in pH-gevoelige biopolymeren,’ vervolgde Sköld. ‘Die lossen alleen op bij een bepaalde zuurgraad.

In de zure maag blijven de koolhydraten verpakt, waardoor de normale maaglediging niet wordt verstoord. De drank wordt doorgelaten als water, zeg maar. Eenmaal in de dunne darm stijgt de pH, waarop de polymeer-buffers hun geconcentreerde lading koolhydraten prijsgeven. De dunne darm kan ze vervolgens moeiteloos opnemen.’

Het resultaat volgens Sköld is dat de atleet met iedere slok snel een relatief grote hoeveelheid koolhydraten in circulatie brengt, zonder dat het tot maag- en darmklachten leidt. ‘Als je de inname slim organiseert, kun je tijdens lange duurinspanningen op de cruciale momenten extra, direct beschikbare, energie tanken.

Meer details kan ik op dit moment niet geven, maar we zijn ervan overtuigd dat onze technologie de hele sportdrank- en sportvoedings­industrie gaat veranderen.’

Het hele artikel lees je via Blendle.