Duurste loopschoen ooit

Asics Metarun, nieuw concept met enkele nieuwe, gepatenteerde technologieën.

donderdag, 12 november 2015, 8:45
Duurste loopschoen ooit

Een concept car, die je gewoon in de winkel kunt kopen? Of een opgevoerde Kayano? Welkom in de wereld van de nieuwe Asics Metarun.

Winkeliers tekenden blind in op het nieuwe model. Redacteuren van Runner’s World kregen een voorproefje te zien en moesten tekenen voor geheimhouding. Asics zorgde op sociale media voor een korte periode van verleidelijke teasers. En gisteren was het dan zover.

In Londen, New York en Tokio lanceerde marktleider Asics een volstrekt nieuw type loopschoen. Nieuw in de collectie, nieuw wat betreft concept en met enkele nieuwe, gepatenteerde technologieën.

Nieuw concept, nieuwe strategie
De schoen is feitelijk een super-de-luxe variant van de Kayano. Dat model was altijd de eerste Asics-schoen die met nieuwe technologieën mocht pronken. Met vijf nieuwe technologieën zou die Kayano echter veel te duur zijn geworden. En misschien ook te veel veranderen, waardoor de kans bestond dat trouwe klanten gingen mokken of afhaken. Daarom kozen de Japanners voor een heel andere strategie.

De Metarun. Een conceptuele schoen die je ‘gewoon’ in de winkel kunt kopen. Nou ja, als je 250 euro neerlegt. Afgezien van wat fancy sneakers is dat vrijwel zeker het hoogste bedrag dat ooit voor een serieuze loopschoen is gevraagd.

De zolen zijn duurzamer, zachter dempend, maar ook veerkrachtiger dan Asics tot nu toe maakte.

Het concept achter de verkoop is ook anders dan je gewend bent. In plaats van de 4,5 à 5 miljoen Kayano’s die Asics jaarlijks wereldwijd verkoopt, komen er nu maar 60.000 Metaruns in omloop, waarvan slechts een dikke 20.000 in Europa. Ja, je moet er snel bij zijn, want het staat nog niet vast of er meer exemplaren worden gemaakt van deze limited edition.

De Metarun vormt dus een platform voor nieuwe technologieën, die na ontwikkeling en succesvolle toepassing in andere Asics-modellen zullen opduiken. Bovendien wordt in het najaar een neutrale versie verwacht.

Wat je uiteindelijk aan je voeten krijgt?
Een luxueuze schoen in de overpronatie-categorie (zoals de Kayano en GT-2000), die kantelende enkels beschermt tegen overpronatie, maar wel een tikkeltje lichter (310 gram) is dan de genoemde Asics-modellen. En bovendien ook behulpzaam voor meer neutrale lopers die aan het eind van een lange duurloop hun looptechniek niet meer op orde hebben en alsnog gaan overproneren.

In dat laatste geval zorgt een tweedelig, over elkaar schuivend mechaniekje onder de middenvoet alsnog voor extra correctie (dus bij te veel pronatie van een neutrale voet). Iets dat we bij onze eerste test in Londen nog lang niet aan den lijve konden ondervinden, zodat meer beeld en bewijs de waarde van deze AdaptTruss nog moet aantonen.

Dat geldt in mindere mate voor de nieuwe tussenzool, FlyteFoam, waar Asics zelf het meest content mee is. Logisch, want het spul weegt alweer stukken minder dan voorheen.
De vergrote kunststofcellen in deze tussenzool zijn versterkt met biologische vezels. De zolen zijn daardoor veel duurzamer, zachter dempend, maar ook veerkrachtiger dan Asics tot nu toe maakte.

Metarun getest
In de test konden we dat wel meteen ervaren: opnieuw heeft Asics een bijzonder zachte1 soort demping geproduceerd. Met het reactieve effect en de soepele loop die vrij snel mogelijk was, lijkt dit materiaal zelfs niet heel veel te verschillen van het volstrekt anders gefabriceerde Boost van Adidas.

Wat wil je verder nog weten? Dat de gelkussens (X-Gel) van plaats en vorm zijn veranderd? Dat het bovenwerk geweven is en slechts uit één laag (plus voering) bestaat? Dat er een forse externe, kunststof hielkap is aangebracht? Zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar je kunt beter naar de winkel rennen om van dichtbij te zien of dat alles je zoveel geld waard is.

Dat kan vanaf 18 november in Asics concept stores (of online bij Asics.nl), of vanaf 1 december bij een beperkt aantal running speciaalzaken, die maar enkele tientallen paren toegestopt krijgen.

1Naschrift Ysbrand Visser:
Onze eerste test vond nagenoeg volledig op een kunststofbaan plaats, die ook erg zacht is. Een tweede testrun toonde de ware aard van FlyteFoam, de nieuwe Asics-demping. De zachtheid valt duidelijk mee, de demping is heel adequaat – niet te zacht, niet te stug – en redelijk veerkrachtig.

Meer Schoenenblogs van Ysbrand Visser vind je hier.