Beginnersfouten bij hardlopen

Door Redactie Runner's World | 29 september 2012

Je hoeft geen groentje te zijn om toch beginnersfouten te maken. Zelfs de doorgewinterde hardloper handelt nog wel eens alsof hij of zij amper weet hoe je hardlopen spelt. Ach, we zijn allemaal mensen en mensen maken fouten.

Zolang we dat onder ogen zien, kunnen we er van leren. Op zoek naar de voetangels en klemmen van het lopersbestaan.

Tien struikelblokken op weg naar de perfecte hardloper:

  • geen warming-up.
  • ongeduld. Bewandel de weg der geleidelijkheid.
  • te veel intensieve kilometers. Loop zeker 80 procent van de training in praattempo.
  • te snelle trainingspartners. Laat je niet opjagen en kies voor jezelf en jouw eigen (lagere) tempo.
  • onvoldoende rust. Neem een loopvrije dag per week, doe niets of ga fietsen of zwemmen.
  • oppervlakkige ademhaling. Leer de buikademhaling.
  • waak voor uitdroging. Drink zeker anderhalf tot twee liter water per dag.
  • pijnlijke spieren tijdens het lopen. Leer ontspannen, check of armen en schouders laag zijn, loop met losse kaken en de mond licht open.
  • te veel kleren aan. Kleed je alsof het een paar graden warmer is.
  • blaren. Voorkom ze door goed passende, dunne sokken en/of smeer vaseline of uiervet op hakken en tenen.
  • Deel deze looptip met je trainingsmaatjes

    Deel dit artikel

    Redactie Runner's World

    Runner's World is hét meest gelezen hardloopblad ter wereld. Lees Runner's World en je loopt altijd voorop met de mooiste verhalen, beste trainingen en opmerkelijkste trends.

    Nieuwsbrieven

    Deze maand in Runner's World:

    Bekijk de inhoud