Looptips voor in de zon

Door Redactie Runner's World | 01 augustus 2011


‘Daar is ‘ie dan eindelijk’, is de eerste gedachte van veel lopers. De zon staat hoog aan de hemel en lacht je vriendelijk toe. Heerlijk weer om eens een flinke duurloop te doen.

Trainingspakken kunnen in de kast blijven. Lekker er op uit in je short en singlet. Maar pas je wel een beetje op met hardlopen in de volle zon? De koperen ploert heeft slechts tien minuten nodig om je al een ernstige huidverbranding te bezorgen.
Veel lopers staan niet stil bij de risico’s die de zomer met zich meebrengt. Bij het lopen tijdens warm weer denken ze er nog wel aan dat ze voldoende vocht moeten binnenkrijgen, maar insmeren met een goede zonnebrandcrème; dat hoeft in Nederland toch niet? Misschien wel tijdens de vakantie in Spanje of Marokko, maar in ons eigen landje is dat toch niet nodig? Helaas denken veel sporters nog zo. Lopen zonder een goede zonnebrandcrème is zonder meer gevaarlijk voor je huid. Niet alleen wordt je huid snel ouder, maar je loopt ook een verhoogde kans op huidkanker. Het aantal mensen in Nederland met huidkanker is de laatste jaren schrikbarend gestegen.

Het roodkleuren van de huid geeft aan dat de huid aan te veel zonlicht heeft blootgestaan. Het is een reactie van de huid om zich te beschermen. Bij onvoldoende bescherming loop je de kans op verbranding van de huid. Je loopt daardoor ook een verhoogde kans op het ontwikkelen van huidkanker.

UVA en UVB licht
Zonlicht is opgebouwd uit twee types ultraviolet licht. UVA en UVB licht kunnen beide schade aan de huid veroorzaken. De UVA stralen dringen echter dieper in de huid door dan UVB stralen. Bij blootstelling aan UVA stralen zal de huid naar verloop van tijd minder soepel aanvoelen. De huid kan als het ware wat gaan hangen en er ontstaan rimpels. Deze symptomen komen overeen met algemene verouderingsverschijnselen. UVB stralen dringen niet diep door in de huid. Slechts de opperhuid wordt aan deze straling blootgesteld. Het is echter wel deze straling die voor de eigenlijke verbranding (het rood worden van de huid) zorgt.

Zonnebrandcrème
Om je huid te beschermen kan je een zonnebrandcrème op de huid aanbrengen. De in Nederland verkrijgbare crèmes zijn allemaal voorzien van een beschermingsfactor. Deze indiceert hoe lang de crème de huid beschermt tijdens blootstelling aan zonlicht. Lopers die normaal na zo’n tien minuten verbranden, kunnen met een zonnebrandcrème met factor 15 ongeveer twee en een half uur lopen. Crèmes met een hogere factor beschermen je langer. Het is overigens niet zo dat je gedurende een hele dag beschermd bent, wanneer je ‘s ochtends eenmaal flink hebt gesmeerd. Regelmatig een nieuwe laag crème aanbrengen is noodzakelijk om jezelf blijvend te beschermen tegen de zon.

Tips voor veilig hardlopen in de zon:

  • Breng voor je gaat lopen een zonnebrandcrème aan met minstens factor 15.
  • Vergeet vooral je lippen niet. De huid is juist daar erg dun.
  • Ga als het even kan, niet tussen 11 uur ‘s ochtends en drie uur ‘s middags lopen. Op dat tijdstip is de zon het sterkst en kan de ultra violet straling de meeste schade aanrichten.
  • Ga je op vakantie naar een warm land, ben je er dan van bewust dat je daar waarschijnlijk sneller verbrandt dan in Nederland.
  • Breng, gedurende de dag, regelmatig een nieuwe laag zonnebrandcrème aan. Zweten tijdens inspanning of zwemmen kan er voor zorgen dat de zonnebrandcrème niet langer bescherming biedt.
  • Drink en blijf drinken om de vochtvoorraad op peil te houden.


Deel dit artikel

Redactie Runner's World

Runner's World is hét meest gelezen hardloopblad ter wereld. Lees Runner's World en je loopt altijd voorop met de mooiste verhalen, beste trainingen en opmerkelijkste trends.

Nieuwsbrieven

Deze maand in Runner's World:

Bekijk de inhoud