Versterk je kuitspieren

Een hardloopschoen met een te hoge hak kan de kuitspier verkorten. Een te lage hak kan ertoe leiden dat er te veel spanning op de kuitspier komt te staan. In beide gevallen profiteer je als hardloper van sterke kuitspieren.

maandag, 29 oktober 2012, 7:00
Versterk je kuitspieren

Hoge hakken, strakke kuiten. Klinkt als de titel van een licht erotisch getint boek over wielrennende vrouwen in het uitgaansleven. Jammer, het betreft hier de correlatie tussen de hoogte van de hak van je hardloopschoen en de dreiging van een spierscheuring door te korte kuitspieren (zweepslag).

Niet alle hardloopschoenen hebben even hoge of even harde hakken. Wanneer de hak te hoog is verkort de kuitspier (in principe zijn spieren lui, dus als ze niets of weinig hoeven te doen zullen ze dat niet achterwege laten). Is de hak te laag, komt er meer spanning op de kuitspier. In beide gevallen loop je een groter risico op spierproblemen.

Versterk je kuitspieren door in een lichte spreidstand te gaan staan. Houd de voeten plat op de grond. Ga op je voorvoeten staan, duw jezelf als het ware omhoog. Even vasthouden en rustig de hakken weer laten zakken. Vijftien tot twintig keer herhalen.

Tags: