Zo geniet je nog meer van je finish

In de Marathon Eindhoven krijgt je sportbeleving steeds weer nieuwe impulsen. Wat dacht je van knuffelhekken?

dinsdag, 16 mei 2017, 15:34
Zo geniet je nog meer van je finish

Onvergetelijke ervaring

Om de dikke 26.000 deelnemers aan de Marathon Eindhoven een unieke, onvergetelijke ervaring te bieden, werden ontwerpers opgeroepen om een innovatieve finishlijn te creëren.

De vijf beste ontwerpen hebben vandaag hun idee gepitcht tijdens de finale van What If Lab: Marathon Eindhoven en daarbij is Jelle Mastenbroek verkozen tot winnaar.
In What If Lab brengt Dutch Design Foundation het bedrijfsleven en ontwerpers samen om met concrete oplossingen te komen voor actuele vraagstukken.

Jelle Mastenbroek bij zijn pitch. Foto: Jeroen van der Wielen, DDF, What IF Lab: Marathon Eindhoven

Het concept van Mastenbroek bleek veel verder te gaan dan alleen de finish. Onder het motto ‘Goed dat je er bent’ is het niet alleen de bedoeling dat je finish onvergetelijk wordt, maar een veel groter deel van de hele prestatie die je over de streep brengt.

Langer traject
Jurylid Edgard de Veer, tevens de organisator van de Marathon Eindhoven: ‘De finish is een uitdaging, maar de lopers leggen een veel langer traject af. Het is een compleet verhaal van beleving en emotie als individu binnen een grotere massa.’

‘Wat er aan de finish voorafgaat is zoveel groter’

Als je nu Eindhoven binnenkomt, stuit je op borden met de tekst ‘Welkom’ en daaronder ‘Goed dat je er bent’. Dat wil de organisatie verder uitbreiden met bijvoorbeeld banieren in de stad en langs het parcours, waarop de naam en doelstelling van lopers worden afgebeeld.

Knuffelen
‘De beleving wordt ook intenser,’ aldus De Veer, ‘als de hoge hekken bij start en finish grote gaten bezitten, zodat je nog even je geliefde kunt knuffelen. Mastenbroek noemt dat knuffelhekken.’

‘Hij had echt heel goede ideeën over hoe de lopers een evenement beleven. Neem de finishfoto: lopers zelf zien de race in een ander perspectief dan dat ze op de foto staan. Dus moet je misschien ook finishfoto’s en video’s van achteren laten nemen.’

Grote medaille
Verder krijgt de medaille een nog grotere plaats in het geheel, aldus De Veer. ‘Die gaan we veel belangrijker maken en bijvoorbeeld als promotie in groot formaat op een auto door de stad rondrijden.’

‘De streep is de fysieke plek waar je finisht, maar wat daaraan voorafgaat is zoveel groter en dat willen we veel meer uitdragen. Ik denk dat we daar elk jaar wel weer andere ideeën bij kunnen bedenken en dat dit ook voor andere organisaties een goed idee wordt. Het kan zelfs een heel nieuwe beweging worden,’ aldus De Veer.

Levend
De Marathon Eindhoven heeft al eerder een reeks van innovatieve projecten gelanceerd. Deze hoeven niet altijd een technologische basis te hebben, zoals de levende kilometerpunten. Het nieuwe idee sluit daar naadloos bij aan.

Jelle Mastenbroek ontvangt nu een budget van 4000 euro voor het uitwerken van hun concept naar een definitief voorstel. Na presentatie en goedkeuring van het definitieve voorstel is er een bedrag van 10.000 euro beschikbaar voor de realisatie en implementatie tijdens Marathon Eindhoven later dit jaar.

De overige vier deelnemers aan de finale in Eindhoven waren: Afdeling Buitengewone Zaken, De Jongens van de TU, Studio Knol en Studio Toer.

 

De Marathon Eindhoven vindt dit jaar plaats op zondag 8 oktober. Naast de marathon kun je ook deelnemen aan een halve marathon, 10 kilometer, City Run (4,5 km) en Mini Marathon (1,5 km).