Welkom Koning Winter

Vier gouden wintertips van Runner's World-columnist en auteur Tim van der Veer.

donderdag, 11 december 2014, 12:01
Welkom Koning Winter

Een jaar geleden liep ik de Voorne’s Duin Trail. Terwijl we door het duinzand ploegden, langs magische plekken als de Zwarte Hoogte, de Eerste Zanderij en Quackjeswater, werden we beschenen door een lage winterzon. Bleek maar sterk genoeg om de ledematen aan het licht bloot te stellen. Twee maanden later deed ik de Trail by the Sea. Hartje winter, maar het was alsof de aarde een binnenbaan rond de zon had gevonden. En toen ik begin maart de Salland Trail liep, de vogels uit volle borst zongen en de bladeren uit hun knoppen barstten, werd duidelijk dat de lange tight in de mottenballen mocht blijven.

Wat was ik blij dat we de winter hadden overslagen. Inmiddels is het zo dat 2014 het warmste jaar sinds 1901 is, behalve als het vanaf nu gemiddeld -1,6 °C wordt. ‘Een nieuw absoluut record ligt binnen handbereik,’ aldus nieuws.weeronline.nl.

Over het algemeen ben ik een groot voorstander van records, maar nu is mijn gemoed omgeslagen. Ik wil rijp op de bomen, ijspegels aan het dak, ons land onder een deken van verse sneeuw, het kwik bevroren in de thermometer. En dan hardlopen. Ingepakt als een Eskimo. Wolkjes uitstotend als een oude stoomlocomotief. Diepe gaten borend in de sneeuw.

In 2013 schreef ik: rennen door sneeuw brengt zintuiglijk geluk. Het geluid, hoe zullen we het eens noemen? Knisperen, knerpen, kraken? Iets met een zachte k. En dan is er het licht. Hoe grauw onze gezichten in al dat wit ook aftekenen, sneeuw verlicht het gemoed. Een beetje verzekeraar stopt sneeuwlichttherapie in het basispakket.

‘Maar ik durf niet zo goed. Glad, ijs, kou. Hoe moet ik me kleden?’ berichtte Emma Wijninga op Twitter. Daarom, speciaal voor Emma en alle andere winterlopers, vier gouden wintertips.

1. Ontspan
Wij lopers kunnen veel leren van kinderen. Ook in de sneeuw. Terwijl volwassenen als houten klazen vooruit schuifelen, rennen kinderen ontspannen over de besneeuwde paden. De truc is om te spelen met de ondergrond: voelen hoeveel kracht je kunt zetten, harder op de rechte stukken, voorzichtig in de bochten, af en toe glijden. Eng? Koop trail-schoenen. Behalve als het ijzelt en de weg echt te glad en te gevaarlijk wordt, bieden trail-schoenen prima grip in de sneeuw.

2. Hou je adem warm
In Tsjechië vroor ooit bijna mijn neus eraf, toen ik met de recordtemperatuur van -18 °C een rondje door een donker bos voltooide. Een Buff of sjaal was geen overbodige luxe geweest. Ik wist overigens te voorkomen dat mijn luchtwegen teveel pijn gingen doen door adem te halen met mijn tong tegen mijn gehemelte. Ik hoor je denken: mafkees. Hee, ik zag zeker vijfentwintig herten. Echt.

3. Neem warme sportdrank mee
Vul je bidon of rugzak met warme sportdrank. Van ijskoude sportdrank moet je hoesten en krijg je het alleen nog maar kouder. Bovendien werkt de bidon of rugzak als een kruik.

4. Vergeet de mode
Een vriend van mij woonde een tijdje in Montreal. Ondanks de barre winter, waarbij de temperatuur zakte tot dertig, veertig graden onder nul, wilde hij blijven hardlopen. Arm als hij was, trainde hij de winter door in het ski-jack van zijn vriendin en watten in zijn oude, versleten Saucony’s. Toen de lente kwam, liep hij de marathon in 3.04 uur. Wie geeft er dan nog om de laatste mode?

Welkom Koning Winter!

Tim van der Veer
December 2014

Image: Flickr