Trainingsschema voor beginners

Trainingsschema voor de absolute beginner, met een combinatie van hardlopen en wandelen.

vrijdag, 26 januari 2018, 16:31
Trainingsschema voor beginners

Voordat je werkelijk begint, kun je niet heen om onze uitgebreide database met teksten en tips voor beginners. Is dit onderstaande schema niet dat wat je zoekt, probeer dan beginnersschema 2 of zoek verder op de pagina schema’s.

Programma 1: het absolute minimum

Doel: 15 minuten onafgebroken kunnen lopen.
Omvang: 1 – 3 km per training.
Intensiteit: 2 – 4 op de borgschaal of 50 – 60 % van de hartfrequentiereserve (met elkaar kunnen praten zonder veel hijgen; zie Trainingsintensiteit).
Aantal: 3 keer per week
Opmerking: Doe voor iedere training een warming-up en na afloop een cooling-down van 5 minuten.

Programma

Week Training Pauze Totaal
Lopen Wandelen
(minuten) (minuten) (minuten)
1 5 x 1 5 x 2 15
2 8 x 1 8 x 1 16
3 4 x 2 4 x 2 16
4 5 x 1 5 x 2 15
5 2 – 3 – 2 – 3 1 – 2 – 1 – 2 16
6 3 x 3 3 x 2 15
7 4 x 3 3 x 1 15
8 3 x 4 2 – 1 15
9 5 – 5 – 3 1 – 1 15
10 2 x 7 2 16
11 10 – 5 1 16
12 15 15

Bekijk hier onze trainingspagina voor beginnersBekijk hier meer schema’s.