8 redenen waarom yoga goed is voor hardlopers

Yoga heeft meer voordelen en een betere invloed op jouw prestaties als hardloper dan je zou denken.

donderdag, 12 april 2018, 7:00
8 redenen waarom yoga goed is voor hardlopers
FOTO: GETTY

Profiteer van meerdere voordelen

Yoga-deskundige Holly Cooper zet hieronder de voordelen van yoga voor jou op een rij.

1. Kracht

Yoga versterkt zowel de belangrijkste spieren die je gebruikt tijdens het hardlopen, als de onderbenutte spieren. De bewegingen die je maakt op je matje versterken je rompstabiliteit, bovenbeenspieren (voor: quadriceps; achter: hamstrings) en heupspieren. Zo kun je eerder blessurevrij sporten.

2. Flexibiliteit

Om beter te presteren heb je niet alleen kracht nodig, maar ook flexibiliteit om je makkelijk en vrij te kunnen bewegen. Wanneer je yogaposities voor een langere tijd aanhoudt, maak je je spieren, banden, pezen en gewrichten losser en/of elastischer, waardoor je met meer gemak kunt hardlopen.

3. Ademhaling

Op de juiste manier ademen is binnen yoga een van de belangrijkste zaken. De ademhaling begeleidt het lichaam naar de juiste asana (positie). Door gecontroleerd te ademen ben je je er meer van bewust dat er iets gebeurt in je lichaam. Zo heeft een trage ademhaling een ontspannend effect, terwijl een snelle ademhaling je energie kan geven. Een gecontroleerde ademhaling helpt je dus om te ontspannen of om je beter te focussen tijdens je inspanningen.

4. Balans

Yoga zorgt ervoor dat lichaam en geest in balans zijn. Het leert je ook naar je lichaam te luisteren om een goede balans te vinden tussen lichtere en zwaardere trainingen.

5. Houding

Een goede loophouding is essentieel voor efficiënt, dus energiezuinig hardlopen. Dankzij yoga verleng je je wervelkolom zonder spanning toe te voegen. Die ‘langere’ houding, meer rechtop, kun je ook goed oefenen bij het lopen.

6. Sterke rug

Rugpijn is een veel voorkomende klacht bij hardlopers. De constante klappen die vanaf de grond via je benen naar je rug gaan, veroorzaken spanning en pijn. Met verschillende yogaposities en rekoefeningen verminder je die pijn en spanning en voorkom je rugblessures.

7. Stress

Yoga helpt je om je emoties te controleren, wat erg handig is tijdens moeilijke periodes of trainingen. Een lastige yogapositie volhouden is net als het einde van een zware training. De ontspannings- en meditatietechnieken van yoga helpen je om je geest even leeg te maken en zorgen bovendien voor een betere nachtrust.

8. Mentaal

Regelmatig aan yoga doen verhoogt je concentratievermogen. Daarnaast leer je ook de mogelijkheden van je lichaam en geest te accepteren en ze alleen zo ver te pushen als mogelijk is.

Tekst: Annie Rice

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.