Daag jezelf uit: doe een run streak

Voor velen is de marathon het summum, maar wat dacht je van een run streak.

woensdag, 10 januari 2018, 14:00
Daag jezelf uit: doe een run streak
FOTO: GETTY

Doe een run streak voor een enorme mentale kick.

Een streak houdt in dat je elke dag hardloopt. Pittig, maar wel met het voordeel dat je zelf de afstand kunt bepalen. Laten we voor het gemak afspreken dat je je in ieder geval volledig in looptenue hijst en minimaal 1500 meter aflegt.

De periode van de streak kun je zelf bepalen: een week, een maand, een jaar. De Britse oud-topper Ron Hill liep op 20 december 2014 vijftig jaar non-stop, dus wat let je?

Het continu lopen geeft een enorme mentale kick. Amy Lawrenson, voormalig redacteur van de Britse ELLE, liep vijfhonderd dagen achter elkaar en vond de fysieke winst enorm. ‘Het kostte me dagelijks tien minuten om me er mentaal toe te zetten. Ik denk dat mijn stofwisseling efficiënter ging werken, terwijl ik niet eens goed lette op wat ik at.’

Tips voor run streakers

  • Laat je loophouding controleren, zodat je geen repeterende fouten maakt en blessures
  • Gebruik dagelijks een foam roller om je spieren in vorm te houden.
  • Rek vooral je kuiten, bilspieren en de zijkant van je bovenbenen.
  • Doe ook spierversterkende oefeningen voor benen, romp en heupen.
  • Een wekelijkse massage helpt je de run streak te voltooien.