De magie van je ademhaling

Je brein heeft het door als jij wilt gaan hardlopen. En bereidt je ademhaling erop voor. Ga er slim mee om.

vrijdag, 7 juli 2017, 11:30
De magie van je ademhaling

Onbewust

Je bent bijna klaar voor de training. Alleen nog even wachten tot je gps werkt. Je benen hebben nog geen stap gezet, maar in je hersenen is het voorbereidingsproces in volle gang.

Onbewust begin je al een heel klein beetje sneller en dieper te ademen, waarbij de bloedvaatjes in de spieren zich enigszins verwijden om de zuurstof makkelijker in de spieren te krijgen.

Het ademhalingscentrum, dat zich bevindt in het deel van de hersenen dat de hypothalamus heet, is verantwoordelijk voor deze veranderingen.

Slim
Het is slim om rekening te houden met deze natuurlijke respons van je lichaam. Om deze reden kun je dan ook beter langzaam beginnen dan het systeem te laten schrikken door er meteen in te vliegen.

Dit is vooral belangrijk voor beginnende hardlopers, maar ook ervaren lopers die de training oppakken na een hardlooppauze hebben er baat bij. Geef het lichaam aan het begin van je inspanning liever wat tijd om op te starten.

Word je fitter, dan komt de zuurstofdynamiek aan het begin van een training sneller op gang. De tijd die nodig is om vanuit rust op werkniveau te komen neemt af, waardoor je aan het begin van een training minder lang last hebt van het gevoel dat je adem tekort komt.

 

Tekst: Lisa Buckingham
Foto: Erik van Leeuwen

Tags: