Dit is het beste moment van de dag om te trainen

Ben jij een ochtendmens of een avondmens?

vrijdag, 8 juni 2018, 14:00
Dit is het beste moment van de dag om te trainen
FOTO: GETTY

Ochtendmens of een avondmens

Of je een ochtendmens of avondmens bent, wordt mede bepaald door de genetica. De biologische klok is gehuisvest in de hypothalamus, het deel van de hersenen dat ook de geslachtsdrift en eetlust regelt. Die klok is moeilijk te veranderen. Als je voorouders altijd vroeg in de ochtend een wandelingetje maakten, dan zul jij je waarschijnlijk voor de zon opkomt wakker en scherp voelen. Anderzijds, als ze pas om 21.00 uur begonnen met koken voor het avondeten, dan ben je waarschijnlijk iemand die graag laat opblijft. Lichaamstemperatuur lijkt een factor te zijn. Bij ochtendmensen is die eerder in de nacht laag dan de avondmensen. En de ochtendmensen zijn daardoor al wat warmer als ze wakker worden, waardoor ze sneller klaar zijn voor de dag.

Vroege vogels

Dat wil niet zeggen dat de vroege vogels altijd goed presteren bij zonsopgang. ‘Doorgaans is de aerobe capaciteit in de ochtend bij iedereen iets minder vanwege een lagere kerntemperatuur en lagere niveaus van bepaalde hormonen die de prestaties beïnvloeden. In de late namiddag is zijn kracht, beweeglijkheid en de aerobe capaciteit op het hoogste niveau van de hele dag. Ook de emotionele weerbaarheid en motivatie blijken in de late namiddag een hoogtepunt te bereiken. De oorzaak waarom de meeste mensen ’s middags meer bereid om zichzelf harder te pushen zijn niet helemaal opgehelderd.

Conditie verbeteren

Als je om zes uur ’s morgens in actie moet komen en niet als een chagrijnige zombie aan de dag wilt beginnen, dan moet je jezelf blootstellen aan licht. Verjaag de donkerte uit je omgeving zodra de wekker afgaat. Bedenk ook dat je, naarmate je ouder wordt, je van nature meer en meer in een ochtendmens verandert. Het beste moment om je conditie te verbeteren is eind van de middag/begin van de avond, als de zon nog steeds aan de hemel staat, twee tot vier uur voor het slapengaan.

Tekst: Dimity McDowell

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.