Waarom hardlopen goed is voor je gewrichten

Use it or lose it: als je gewrichten, spieren, pezen en ligamenten niet worden getraind, worden ze zwak en kwetsbaar.

maandag, 9 juli 2018, 7:00
Waarom hardlopen goed is voor je gewrichten
FOTO: GETTY

Alleen risico’s bij te grote belastingen.

Het gevaar voor je gewrichten is een vraag die veel beginnende hardlopers ongetwijfeld bezighoudt. We kunnen je meteen geruststellen: bijna elke belasting van het lichaam zorgt in principe voor een reactie die voor enige vooruitgang zorgt.

Je weefsels vrágen om belasting. Ga vier weken op bed liggen en je spieren verschrompelen waar je bij ligt. Anderzijds riskeer je bij een te grote belasting wel beschadigingen.

Voorkomen

Zo blijkt uit onderzoek dat hardlopen kan helpen bij het voorkomen van gewrichtsklachten. Vooral de extra doorbloeding die door sporten ontstaat, zorgt voor een goede aan- en afvoer van voedings- en afvalstoffen.

Inactieve mensen lopen dus veel meer risico om knieklachten te krijgen dan hardlopers. Met drie trainingen per week, waarbij wordt gewaakt voor overbelasting, wordt de kans op het krijgen van artrose (slijtage van het kraakbeen) gehalveerd.

Pas als er al knieklachten zijn – vaak door een ongeluk of een overbelasting bij een andere bezigheid dan hardlopen – is door lopen niet zonder risico.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.