Looptips voor in de zon

De zon staat hoog aan de hemel en lacht je vriendelijk toe. Lekker loopweer, mét deze tips!

zaterdag, 4 juni 2016, 11:00
Looptips voor in de zon

Heerlijk weer om eens een flinke duurloop te doen. Toch?

Trainingspakken, shirts met lange mouwen en lange tights kunnen in de kast blijven. Lekker er op uit in je short en singlet. Maar pas je wel een beetje op met hardlopen in de volle zon? Er is maar tien minuten nodig om je al een ernstige huidverbranding te bezorgen.

Veel lopers staan niet stil bij de risico’s die zon en zomer met zich meebrengen. Bij het lopen tijdens warm weer denken ze er nog wel aan dat ze voldoende vocht moeten binnenkrijgen, maar insmeren met een goede zonnebrandcrème – dat hoeft in Nederland toch niet?
Misschien wel tijdens de vakantie in Spanje of Marokko, maar in ons eigen landje is dat toch niet nodig? Helaas denken veel sporters nog zo.

Snel ouder
Lopen zonder een goede zonnebrandcrème is zonder meer gevaarlijk voor je huid. Niet alleen wordt je huid snel ouder, maar je loopt ook een verhoogde kans op huidkanker. Het aantal mensen in Nederland met huidkanker is de laatste jaren schrikbarend gestegen.

Het rood kleuren van de huid geeft aan dat de huid aan te veel zonlicht heeft blootgestaan. Het is een reactie van je huid om zich te beschermen. Bij onvoldoende bescherming loop je de kans op verbranding van de huid. Je loopt daardoor ook een verhoogde kans op het ontwikkelen van huidkanker.

UVA en UVB
Zonlicht is opgebouwd uit twee types ultraviolet (UV) licht. UVA- en UVB-licht kunnen beide schade aan de huid veroorzaken. UVA dringt echter dieper in de huid door dan UVB.

Bij blootstelling aan UVA zal de huid naar verloop van tijd minder soepel aanvoelen. De huid kan als het ware wat gaan hangen en er ontstaan rimpels.

Deze symptomen komen overeen met algemene verouderingsverschijnselen. UVB dringt niet diep door in de huid. Slechts de opperhuid wordt aan deze straling blootgesteld. Het is echter wel deze straling die voor de eigenlijke verbranding (het rood worden van de huid) zorgt.

Zonnebrandcrème
Om je huid te beschermen kun je een zonnebrandcrème op je huid aanbrengen. De in Nederland verkrijgbare crèmes zijn allemaal voorzien van een beschermingsfactor. Deze indiceert hoe lang de crème de huid beschermt tijdens blootstelling aan zonlicht.

Lopers die normaal na zo’n tien minuten verbranden, kunnen met een zonnebrandcrème met factor 15 ongeveer 2.30 uur lopen. Crèmes met een hogere factor beschermen je langer.

Het is niet zo dat je gedurende een hele dag beschermd bent, wanneer je ’s ochtends eenmaal flink hebt gesmeerd. Regelmatig een nieuwe laag crème aanbrengen is noodzakelijk om jezelf blijvend te beschermen tegen de zon.

Tips voor veilig hardlopen in de zon:

  • Breng voor je gaat lopen een zonnebrandcrème aan met minstens factor 15.
  • Vergeet vooral je lippen niet. De huid is juist daar erg dun.
  • Ga als het even kan niet tussen elf uur ’s ochtends en drie uur ’s middags lopen. Dan is de zon het sterkst en kan de ultraviolette straling de meeste schade aanrichten.
  • Ga je op vakantie naar een warm land, ben je er dan van bewust dat je daar waarschijnlijk sneller verbrandt dan in Nederland.
  • Breng, gedurende de dag, regelmatig een nieuwe laag zonnebrandcrème aan. Zweten tijdens inspanning of zwemmen kan er voor zorgen dat de zonnebrandcrème niet langer bescherming biedt.

Gelukkig heeft de zon ook voordelen, zoals:

  1. Aanmaak vitamine D door je huid (goed tegen broze botten en depressie).
  2. Stofjes in je huid worden door de zon geactiveerd (goed voor je bloeddruk en hart).
  3. Daardoor stroomt je bloed sneller en kun je harder lopen.

 

Foto: Toli Schanssema

 

Tags: