10 looptips bij hitte

Loop jij vandaag of morgen een wedstrijd? Check dan deze tien tips voor in de warmte.

zaterdag, 4 juli 2015, 9:00
10 looptips bij hitte

Loop jij vandaag of morgen een wedstrijd? Check dan deze tien tips voor in de warmte.

De Atletiekunie was er deze week snel bij, toen duidelijk werd dat er een heuse hittegolf aan zat te komen. Geen sinecure, want ruim zeven miljoen sportende Nederlanders moeten volgens de Atletiekunie door het warme weer extra opletten.

Zo hebben 37 organisaties die deze week een loopevent houden al op maandag 29 juni van de Atletiekunie adviezen gekregen om te anticiperen op het warme weer en extra maatregelen te treffen voor deze extreme weersomstandigheden.

Daarbij horen onderstaande tien tips voor lopers:

  • 1. Zweet moet verdampen
    Zweet kan makkelijk verdampen als de kleding gemaakt is van licht, ademend en los geweven materiaal, zoals lycra. Lycra geeft geen huidirritatie en zorgt toch voor voldoende afvoer van transpiratievocht, maar er zijn ook andere vochtdoorlatende weefsels, zoals Coolmax. Wissel regelmatig van shirt, zodat je niet in doorweekte kleding hoeft te sporten. Polsbandjes zijn handig om de handpalmen droog te houden en met een hoofdband kun je het zweet uit je ogen houden.
  • 2. Beschermen tegen de zon
    Ultraviolette stralen (zowel UV-A als UV-B) kunnen de ogen beschadigen en huidkanker veroorzaken. Een pet houdt het hoofd koel en beschermt gezicht en nek tegen verbranding. Tegen felle schittering van de zon is een zonnebril of donkere contactlenzen geen overbodige luxe. Op de langere termijn is dit ook beter voor de ogen. De huid kan het best beschermd worden met een zonnebrandcrème met een goede beschermingsfactor (BF) of Sun Protection Factor (SPF).
  • 3. Wat is de WBGT?
    De Wet Bulb Globe Temperature (WBTG) is een maat voor de omgevingsstress en wordt berekend uit de temperatuur van de lucht, de vochtigheid en de straling van de zon. Veel sportbonden houden de WBGT aan als richtlijn om te bepalen of wedstrijden kunnen doorgaan of afgelast moeten worden vanwege de verwachte weersomstandigheden. In de regels van de Womens Tennis Association (WTA) en International Tennis Federation (ITF) staat bijvoorbeeld dat bij een WBGT boven de 28 graden Celsius wedstrijden kunnen worden uitgesteld.
  • 4. Voldoende vocht
  • 5. Mineralen en koolhydraten aanvullen
  • 6. Géén zouttabletten
  • 7. Pauze houden
  • 8. Gewichtsverlies peilen
  • 9. Kans op herhaling
  • 10. De training opbouwen

Lees ook:
Hardlopen in de hitte
Schema aan de kant
Voorbereiden op de hitte
Wennen aan de warmte