Versterk zo je pezen

Verbeter de kwaliteit van je pezen met plyometrische oefeningen.

dinsdag, 5 december 2017, 7:00
Versterk zo je pezen

Niet alleen je spierkracht, maar ook je pezen zorgen voor extra snelheid. Pak deze 10 oefeningen erbij.

Wil je sneller lopen, met minder blessures? Ga dan effectiever trainen en maak meer gebruik van de elastische eigenschappen van je peesweefsel. Om de kwaliteit van de pezen te verbeteren, kun je aan de slag gaan met plyometrische oefeningen.

De nadruk moet hierbij liggen op het opbouwen van kracht in combinatie met de snelheid van bewegen. Je oefent hiermee het snel kunnen aanspannen van je spieren met zoveel mogelijk kracht, waarna je de reactiviteit van je pezen verbetert.

Denk aan verschillende sprongoefeningen met één of twee benen, waarbij je probeert zo kort mogelijk contact te maken met de ondergrond. Het zijn pittige oefeningen, die je lichaam zwaar(der) belasten, dus begin voorzichtig.

De reactiviteit van je pezen verbetert ook door bij het hardlopen te letten op de plaats van je voetlanding. Land niet te ver voor je lichaam, maar meer onder je lichaam. Dat leidt vanzelf tot een verminderde hiellanding. Probeer daarbij ook je pasfrequentie iets te verhogen.

Bekijk hieronder 10 goede oefeningen voor de training van je pezen.

Lees ook: Laat je pezen het werk doen

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.