3 adviezen om sneller te worden

Drie mogelijke oorzaken waarom het hardlopen maar niet sneller wil gaan en adviezen voor verbetering.

dinsdag, 3 januari 2017, 7:00
3 adviezen om sneller te worden

Dit zijn de drie mogelijke oorzaken waarom je maar niet sneller gaat hardlopen.

  • Je hebt je fysiologische limiet bereikt.
  • Je vraagt te weinig van je lichaam.
  • Je bent overtraind.

Hierbij de adviezen om sneller te worden:

1. Je hebt je fysiologische limiet bereikt

  • Voor een midvijftiger is het moeilijk om nog progressie te maken, tenzij je net begonnen bent met hardlopen. Leg je neer bij het feit dat je de persoonlijke records uit je jeugdjaren waarschijnlijk nooit meer zult halen. Als je jezelf toch wilt uitdagen, ga dan voor je beste tijd van de afgelopen vijf jaar.

 

2. Je vraagt te weinig van je lichaam

  • Ren je altijd hetzelfde rondje in hetzelfde tempo binnen dezelfde tijd? Is dit je comfortzone? Probeer dan af en toe je tempo te verhogen. Vraag af en toe (minstens een keer per week) iets meer van jezelf. Doe wat versnellingen tijdens het lopen, het is goed om af en toe buiten adem te zijn. De beste manier om jezelf te verbeteren is sneller te lopen.

 

3. Je bent overtraind

  • Loop je altijd snel en ga je elke keer tot het gaatje? Zo ja, dan is het onwaarschijnlijk dat je sneller wordt. Bedenk dat je lange duurlopen beter in een comfortabel tempo kunt doen. En plan na een zwaardere loopsessie altijd een gemakkelijke dag met een hersteltraining of volstrekte rust.

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch ontvangen? Meld je hier aan.

Tags: