Deze 4 tips helpen je bij darmklachten

Last van darmklachten na of tijdens een marathon? Dit kun je eraan doen.

vrijdag, 14 september 2018, 7:00
Deze 4 tips helpen je bij darmklachten
FOTO: GETTY

We krijgen regelmatig vragen van lopers die met darmklachten kampen, onderweg of na afloop van een wedstrijd of training. Daar is niet zomaar een heldere oplossing voor. Het is vaak een kwestie van bepaalde zaken proberen en uitsluiten.

Uit een publicatie in het International Journal of Sports Medicine zou blijken dat 80 procent van alle marathonlopers ooit weleens te kampen heeft gehad met spijsverteringsproblemen van uiteenlopende aard. Wat kun je doen bij de meest voorkomende klachten?

  • Vezels
    Deze onverteerbare koolhydraten zijn essentieel voor een gezonde spijsvertering en geven je een vol gevoel. Toppers eten echter juist in de dagen voor een wedstrijd een vezelarm dieet. En op de wedstrijddag zelf witbrood in plaats van bruin.
  • Lucht
    Te veel eten, frisdranken, kauwgum kunnen extra lucht in je maag opleveren en maagkrampen veroorzaken. Neem daarom bijvoorbeeld de tijd om je maaltijd rustig op te eten en vermijd ook zure of pittige gerechten.
  • Proactief
    Misschien heb je wel last van een spastische darm (prikkelbaredarmsyndroom, PDS). Ongeveer 10 procent van alle Nederlanders heeft daar weleens mee te kampen. Stress en onzorgvuldig eten kunnen de oorzaak zijn. Probioticadrankjes kunnen helpen, maar dan alleen in grote hoeveelheden. De huisarts weet welke pillen en poeders sneller werken.
  • Dorst
    Misschien is je drinkpatroon te onregelmatig. Te veel, te weinig, te koud, het kan allemaal gebeuren. Test dat patroon en ook je favoriete sportdrankje.

 


Wie meer wil weten over dit onderwerp kan terecht in onze populaire uitgave De complete voedingsgids voor sporters, die je kunt bestellen in onze webshop (zonder verzendkosten, met korting voor abonnees).

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.