Buit fruit uit

Met het aanbod in de diverse winkels mag voldoende fruit eten geen moeilijke opgave zijn, toch?

dinsdag, 10 januari 2017, 7:00
Buit fruit uit

Ga de risico’s te lijf: met fruit!

  • Fruit staat in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum en levert volgens de ‘encyclopedie’ van diezelfde organisatie weinig calorieën en veel voedingsstoffen.
  • Fruit is bovendien goed voor je gezondheid; zo biedt het eten ervan je een lager risico op hart- en vaatziekten.
  • Daarnaast hangt het eten van fruit samen met een lager risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker.

Sap
Het advies van het Voedingscentrum is om minimaal 2 porties (200 gram) fruit per dag te eten en fruit niet te vervangen door sap. Dit bevat namelijk vaak minder voedingsstoffen en niet alle goede bestanddelen van fruit.

Was fruit verder altijd grondig onder stromend water om vuil en stof te verwijderen. Tot zo ver het Voedingscentrum

Jong
Elke dag dus 200 gram fruit. Dat wordt ons al van jongs af aan aangeleerd. Maar lukt dat wel altijd?

Onze maatschappij is ingericht op gemak. Zelf een peer schillen of een sinaasappel uitpersen? Mwah, geen tijd. Bovendien krijg je daar kleverige handen van.

Fruit kopen we liever kant en klaar in een pakje. Of desnoods voorgeschild en gesneden in het versvak van de supermarkt. Met een plastic vorkje prikken we het uit het bakje.

Train liever je tanden op een appel, streel je gehemelte met meloen, voel het zoete mangosap langs je kin.

Hardlopers
Elke dag 200 gram fruit is een must. Zeker voor de serieuze hardloper. Niet alleen voor de vitamines, mineralen, koolhydraten en vocht, maar zeker en juist ook voor de vezels.

Zo moeilijk is het niet. Fruit bij het ontbijt in de vorm van versgeperst sap. Fruit in de salade, fruit in je lunchbox. ’s Avonds fruit als tussendoortje. Fruit in de yoghurt in combinatie met muesli bijvoorbeeld.

Al eens kaki’s, woestijnvijgen, kumquats, limoenen, pomelo’s, granaatappels, cranberry’s en passievruchten geprobeerd?

Met fruit meer mans – uh, sorry dames – mens. Het kan niet genoeg herhaald worden.

 

Ontvang onze Dagelijkse Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch per e-mail; meld je hier aan.

Foto: Getty Images