Conditie opbouwen in Japanse stijl

Heb je weinig tijd en wil je toch een goede conditie? Doe het eens op zijn Japans.

donderdag, 17 augustus 2017, 7:00
Conditie opbouwen in Japanse stijl

Tabata Training

Het verbeteren van je conditie staat bij de gemiddelde hardloper bovenaan de agenda. Voor wie zich in korte tijd wil verbeteren en geen zin heeft in normale of te lange trainingen is Tabata Training wellicht een goede optie.

Reputatie
Izumi Tabata is een inspanningsfysioloog die al in de jaren negentig met zijn redelijk revolutionaire training een reputatie opbouwde in het land van de rijzende zon. Less is more.

Tabata beweert dat je al een puike conditie opbouwt, als je zes weken lang, elke dag een stuk of zeven sprintjes van 20 seconden trekt.

Dat nieuwe uithoudingsvermogen zou zelfs aanzienlijk beter zijn dan dat van duursporters die dagelijks een uur op traditionele wijze trainen.

Het vluggertje van Tabata ziet er gemiddeld zo uit:

  • 4 minuten joggen als warming-up
  • 20 seconden voluit sprinten, 10 seconden rust, 60 seconden wandelen
  • dit 6 tot 7 keer herhalen
  • enkele minuten wandelen als cooling-down
  • totaaltijd: nog geen half uur

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.