De 10 beste trainingen voor de 5 en 10 kilometer

Met gerichte intervalsessies train je specifiek op wedstrijdfitheid, snelheid en zelfvertrouwen. Ontdek het ook.

vrijdag, 29 september 2017, 7:00
De 10 beste trainingen voor de 5 en 10 kilometer

Tempowisselingen

Kies voor tempowisselingen omdat ze, fysiek en mentaal, veel van je vragen en je optimaal voorbereiden op de echte wedstrijd.

Basis
Zorg wel eerst voor een goede basis met een of twee maanden ‘gewone’ tempotrainingen en duurlopen. Doe daarna één keer per week deze intervaltraining om een optimale wedstrijdsnelheid te ontwikkelen.

HOE?

  • Doe een snelle 800 meter.
  • Jog 200 meter.
  • Doe een snelle 300 meter.
  • Jog 300 meter.
  • Herhaal dit 4 tot 6 keer.
  • Start de 800 meter telkens in je 10-kilometerwedstrijdtempo.
  • Loop de 300 meters in je 5-kilometerwedstrijdtempo.
  • Voer bij iedere herhaling het tempo een beetje op.
  • Zorg dat je een maand voor de wedstrijd op de maximale hoeveelheid zit.
  • Neem vanaf een week voor de wedstrijd gas terug.
  • Vergeet de warming-up en cooling-down niet.

 

Alle tien intervaltrainingen die je perfect voorbereiden op een wedstrijd over 5 of 10 kilometer vind je terug in de nieuwe Runner’s World (oktobernummer), die te koop is in je favoriete kiosk of onze webshop. Je kunt het complete artikel ook via Blendle lezen.

Check ook runnersweb.nl/schema voor veel meer trainingsschema’s voor de 5 of 10 kilometer.

 

Foto: Erik van Leeuwen

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.