Draai jezelf los

Een belangrijk steuntje in de rug voor de mobiliteit van je wervelkolom.

donderdag, 29 juni 2017, 7:00
Draai jezelf los

De motor van de menselijke locomotief

Gebrek aan mobiliteit in je wervelkolom kan het patroon van de belasting op je lichaam aanzienlijk veranderen. En zo het risico op een blessure vergroten.

Zo werden tijdens een onderzoek, gepubliceerd in de Journal of Bodywork and Movement Therapies, de ruggenwervels van hardlopers gespalkt om rotatie te voorkomen.
Wanneer de rotatie beperkt werd, ervoeren de proef­personen een hogere grondreactiekracht. Ze ‘knalden’ bij elke voetlanding dus harder op de grond.

‘De rug en het bekken zijn de motor van de menselijke locomotief, bij hardlopen in het bijzonder,’ zegt hoofdonderzoeker Joseph Morley.

Beweeglijkheid
Om de beweeglijkheid terug te krijgen en de mobiliteit te verbeteren, beveelt hij oefeningen aan die het roteren van de ruggengraat combineren met een tegengestelde rotatie van de benen en het bekken.

OEFENING

  • Begin deze beweging op handen en knieën, waarbij je je heupen net iets achter je knieën houdt.
  • Plaats je linkerhand achter je hoofd, terwijl je elleboog naar de zijkant wijst.
  • Draai je bovenlichaam zo ver mogelijk naar je rechterarm.
  • Pauzeer en draai zo ver als je kunt naar links (en omhoog).
  • Dat is één. Doe 2 x 10 herhalingen aan iedere kant.

 

Tekst: Sam Murphy
Foto: Ramiro Ameneiro

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.