Drie topmethodes om te herstellen

We besluiten de miniserie 'herstellen met de toppers' af met dit keer drie methodes: actief herstel, yoga en slapen

zondag, 6 december 2015, 9:00
Drie topmethodes om te herstellen

We besluiten de miniserie ‘herstellen met de toppers’ af met dit keer drie methodes.

Actief herstel
Toploopster Ruth van der Meijden werd in 2011 Europees Kampioen duatlon. ‘Vooral na een lange, zware training of wedstrijd voelt het goed om de benen actief, maar alternatief te laten bewegen. Fietsen of zwemmen voelt voor mij erg prettig. Ik merk dat ik daardoor minder last heb van stijfheid en spierpijn.’

Yoga
Yoga brengt rust in het drukke bestaan van Dennis Licht, regerend nationaal kampioen op de 5000 meter. ‘Ik heb het ook nodig om uit de “computerhouding” te komen. Minimaal twee keer per week doe ik een serie yoga-poses van Yogi-master Astrid Hoeken. Daarna voel ik me energieker en de stijfheid in mijn spieren verdwijnt als sneeuw voor de zon.’

Lees ook: ‘Yoga helpt bij hardlopen’

Slapen
In 2014 was Jamie van Lieshout de snelste Nederlandse in de Zevenheuvelenloop. Ze is een fan van slapen: ‘Na een drukke dag of zware training lig ik er soms al om tien uur in. Ik heb minimaal acht uur slaap nodig. Krijg ik dat niet, dan merk ik dat aan alles. Een training of wedstrijd kost dan meer moeite dan normaal. Zonder schoonheidsslaapje, geen happy Jamie!’

Tekst: Rob Veer

Lees ook:
Compressiekousen en massage
Koude therapie en elektrostimulatie
Foamroller en vrienden

De komende dagen gaan we dieper in op de verschillende methoden van herstel.


Dit artikel is afkomstig uit het novembernummer van Runner’s World, dat nog te koop is in onze webshop (zonder verzendkosten).