Dubbele dosis

Een marathon is een mooie prestatie, maar wat dacht je van twee stuks, kort na elkaar?

zondag, 30 augustus 2015, 9:00
Dubbele dosis

Een marathon is een mooie prestatie, maar wat dacht je van twee stuks, kort na elkaar?

Als je gewoon voor de lol een tweede marathon wilt lopen, dus niet voor een persoonlijk record, kun je deze soms ook vier weken na je eerste plannen. Zo kun je herstellen van de eerste zonder in te boeten aan uithoudingsvermogen bij de tweede.

Ook kun je het opnieuw proberen als je tijdens je eerste poging last had van je maag of van pijnlijke blaren. Zie je eerste marathon dan als een training, neem je rust en verschijn een maand later weer aan de start.

Wil je echter harder trainen, zodat je zo hard mogelijk kunt lopen tijdens je tweede marathon, zorg dan dat er acht tot twaalf weken tussen zitten (of zes als je echt heel goed in vorm bent).

Als je achter elkaar marathons loopt, heb je minder tijd om te trainen. Zodra je hersteld bent van de eerste, is het alweer tijd om te taperen (gas terug te nemen) voor de tweede. Herstellen moet in de tussentijd je prioriteit zijn.

Als er vier weken tussen de wedstrijden zitten, gebruik er dan twee om te herstellen en één om te taperen. Of nog simpeler: rust twee weken en neem dan de laatste twee weken van het schema van je eerste marathon.

Lopers die acht tot twaalf weken de tijd hebben, moeten zowel voor het herstel als voor het taperen drie weken nemen. Tussendoor is er wat ruimte voor een verkorte voorbereiding. Je allerlangste duurlopen zijn daarbij veel minder belangrijk dan het handhaven van je snelheid met intervallen. Put jezelf niet meer uit.