Warming-up: voor een geslaagde training

Een geslaagde training vereist een warming-up. Die moet dan wel bestaan uit meer dan alleen enkele losmaakoefeningen.

zondag, 10 september 2017, 12:00
Warming-up: voor een geslaagde training

Even lekker zweten

Het meest essentiële onderdeel van een warming-up wordt gemakkelijk over het hoofd gezien: het opwarmen van de spieren. Ben je pas net begonnen met hardlopen, lees dan zeker even door.

Wie zich voor het hardlopen beperkt tot enkele losmaakoefeningen ziet over het hoofd waar een goede warming-up voor bedoeld is. Met die oefeningen lukt het je bij lange na niet om de bloedsomloop op gang te brengen en om echt even lekker te zweten.
Dat is juist wat je in een goede warming-up moet zien te bereiken: de stofwisseling uit de ruststand halen. Zo kun je het trainingsprogramma vervolgens veel makkelijker aan.

Ontspannen
Het beste begin van de opwarming is daarom langzaam wandelen en lopen, waarbij je lichaam heel ontspannen op gang komt. Zorg dat je in vijf minuten wandelen geleidelijk het tempo opschroeft en ga dan door in een aangenaam (hard)looptempo.
De hierbij afgelegde kilometers mag je niet meetellen als je trainingsschema een bepaalde loopafstand van je vraagt.

Een vergelijkbare methode is aan te raden voor het einde van je training. Overwin na afloop de aandrang om er meteen mee te stoppen. Ga in plaats daarvan vijf minuten wandelen. Vervolgens breekt het beste moment aan om te gaan rekken.

 

Foto: Erik van Leeuwen

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.